Saken dreier seg altså om utkjørselen fra Coop-tomta på Strandskogjordet. Det ble i fjor sommer klart at det ble etablert midlertidige avkjørsler for å avlaste krysset mellom Steiroveien og Vesterålsgata.

Kommunen har hele tiden ment at siden byggingen av Coop Extra og Bygg ville medføre mer trafikk, måtte utbygger bistå med å bedre infrastrukturen i området. I reguleringsplanen vedtatt for området er det krav om at både busslomme, fortau og utbedring av krysset måtte være på plass før det kunne gis brukstillatelse. Kommunen har gitt dispensasjon fra rekkefølgekravene for disse tingene, men med flere vilkår. Odin Prosjektering, som har formelt ansvar for budsjettet, har i to omganger i høst klagd på disse vilkårene.

Truer med klage

Kommunen har nå bedt Statens Vegvesen vurdere klagen, og også muligheten for å se på saken på nytt.

I sin forespørsel til Statens Vegvesen skriver saksbehandler Martine Strømsnes Jensen: «Slik vi ser det, kan klagebehandlingen av denne saken få flere mulige utfall, og det vil derfor være veldig nyttig for videre saksbehandling hos oss at Statens Vegvesen kommer med en uttalelse til hvordan de forholder seg til klagens innhold. Det er særlig aktuelt å se på muligheten for å gjøre dispensasjonen (eller deler av den) permanent, slik at veiløsningene i reguleringsplanen § 7-1 utgår i denne omgang, og at forretningsbygget får permanent adkomst fra Snekkerveien.» Hun sier til VOL at dette ikke betyr at kommunen ønskeren slik løsning, kun at de vil be Vegvesenet se på alle muligheter.

Vegvesenet legger ikke fingrene i mellom i sitt svar:

«Vi reagerer sterkt på at kommunen foreslår endringer som i prinsippet vil innebære tilbakeføring av løsninger som vi, under offentlig ettersyn av reguleringsplanen, fremmet innsigelse til. Innsigelsen gjaldt både bruk av snekkerveien som atkomstløsning og krav til rekkefølgebestemmelsen (veiløsningene § 7.1). Innsigelsen var begrunnet ut ifra hensynet til trafikksikkerheten og framkommeligheten,» skriver de om forespørselen om å vurdere å se saken på nytt. Kenneth Fox i Vegvesenet Region Nord sier de tolker kommunens henvendelse som at de vurderer å gjøre dispensasjonen permanent. Ifølge Fox, kan de ende med å klage saken videre til fylkesmannen om kommunen uthuler dispensasjonsvilkårene.

– Da må de gjøre et enkeltvedtak, da har vi klagerett. Du skal ikke se bort fra at vi vil bruke den, om kommunen imøtekommer klagen fra utbygger. Signalene vi har sendt, tyder på det, er Fox' kommentar.

Tidsfrist

Saken er altså todelt: i utgangspunktet skulle ikke utbygger få bygge før de hadde fått på plass løsninger for å avlaste krysset, satt opp bussholdeplass og lignende. Så fikk de dispensasjon fra dette, men da med krav om å få midlertidige løsninger på plass. Den midlertidige løsningen skulle være via Snekkerveien, forutsatt at krysset mellom Snekkerveien og Vesterålsgata skulle være dimensjonert for semitrailere.

Midlertidig: Illustrasjon av de midlertidige avkjørslene.

I siste vedtaksrunde vedtok formannskapet at de nye veiløsningene må være på plass innen 1. mai 2019. Den nye adkomsten til næringsområdet, uten busslomme og resten av veioppgraderingene, må være på plass innen 1. oktober. Da må også dagens utkjørsel graves over. Dersom partene kommer til enighet innen 1. februar, skal de i stedet utarbeide en ny reguleringsplan.

Dette vedtaket har altså utbygger påklaget. De mener det er risikofylt for dem om de blir avhengige av ting som krever reguleringsplan og kommunale utbygginger. «På denne bakgrunn mener vi at vilkårene som er satt for dispensasjonen er ugyldige, og vi krever at deendres slik at de er mulige å oppfylle. Vi anser at dette kan løses ved at vi gir et anleggsbidrag fremfor atvi holdes ansvarlige for gjennomføringen av infrastrukturen,» skriver Sortland Handelseiendom, via eiendomsutvikler Odin Prosjektering, i en utfyllende klage til kommunen.

Mener det er kommunens ansvar

Kommunen og Sortland Handelseiendom (SHE) har tidligere inngått en utbyggingsavtale om at SHE skal bygge ut infrastrukturløsninger. Kommunen gikk tilbake på denne avtalen fordi forutsetningene for utbygginga endra seg, og dermed mener SHE at det er kommunen som må lastes for at denne løsninga ikke har kommet på plass.

Otto Hulbeck i Sortland Handelseiendom, mener det er Sortland kommunes ansvar å rydde opp.

– Kort kan vi si at vi har fulgt reguleringen lojalt. Det var kommunen som ikke ønsket at vi skulle bygge krysset som avtalt. Vi ble derfor pålagt å bygge en alternativ innkjøring til vårt område. Dette er gjort og trafikkløsningen fungerer. Dog var bygget lagt opp til den vedtatte løsningen, noe som har påført oss store ekstra kostnader, samt at kundestrømmen fikk en litt merkelig vei inn. Dette har vært en stor belastning for Coop og oss. At Vegvesenet vil ha et permanent kryss, har vi respekt for, men vi anser at dette nå er kommunes ansvar.»