Knallår for hurtigbåten M/S «Hanøy»:

Rekordøkning i passasjertrafikken i 2017

2017 var et godt år for hurtigbåten MS «Hanøy», som hadde en passasjerøkning på 12, 8 prosent sammenlignet med året før.

Trofast følgesvenn: Hurtigbåten «M/S Hanøy», som daglig går i Hadselbassenget, blir flittig brukt av mange skoleelever og pendlere, men det er stadig vekk også flere hyttefolk som benytter seg båten. foto: Vidar Eliassen 

Pluss

Mens det var 10.704 personer som tok båten i 2016, økte antallet til 12.079 i fjor. Rådgiver i Nordland fylkeskommune, Bjørn Olaf Revang, tror at økningen i stor grad kommer av antallet fritidsreisende og hyttefolk. Men hovedtyngden er en økning i fritidsreisende, sier han.

– Det er mye hyttebygging som pågår på øyene, personer som har overtatt hjemplassen og gjør dem om til fritidsboliger, sier han.

Mannskap: Billettør Chris-Arne Lange (til venstre), matros Marius Martinussen og maskinist Øyvind Jakobsen, jobber alle ombord på «M/S Hanøy». foto: Vidar Eliassen 

 

Samme nivå

Det er særlig på fredager og lørdager at passasjertrykket er heftigst, ifølge Revang. Han er godt fornøyd med at både lokalfolket og andre tilreisende nytter seg av tilbudet.

– Vi er veldig godt tilfreds med at dette er et produkt som folk benytter seg og som folk er fornøyde med, sier han.

Skoleelev: Nakhim Sareetho, som til daglig bor på Kvitsøy, tar «M/Hanøy» hver uke dag for å komme seg til og fra skole på Melbu. foto: Vidar Eliassen 

 

Få forsinkelser

Når det gjelder passasjertallet for inneværende år, understreker Revang at målet er å ligge på samme antall som i fjor.

– Vi har lagt oss på samme nivå som i 2017. Hovedtyngden av reisende er pendlere, skoleelever, hyttefolk og fastboende som reiser til Stokmarknes og Kaljord for nødvendige ærend, sier Revang.

Hurtigbåten var også, med få unntak, forskånet fra forsinkelser i løpet av fjoråret.

– Det var to dager der alle avganger var innstilt på grunn av dårlig vær, i tillegg til fire dager der noen avganger måtte innstilles på grunn av samme årsak. Og så hadde vi en dag der ruta måtte innstilles på grunn av tekniske problemer, sier han.

– Flere bør bruke den

Edel Borgen er en av mange passasjerer som bruker hurtigbåten MS «Hanøy»,. Hun bor på Hennes og tar båten til Stokmarknes de ukene hun skal på jobb i Hurtigruten.

– For meg er hurtigbåten en viktig farkost når jeg drar på jobb. Ved å bruke den kommer jeg også raskere til Svolvær, der jeg ofte går på, enn om jeg skulle ha ventet på Stokmarknes, sier hun.

Selv om mange hadselværinger bruker båten av nødvendighet, tror Borgen at enda flere kunne hatt glede av å bruke farkosten, særlig til sosiale formål.

– Vi bør nok bli flinkere til å bruke båten, særlig når vi skal på besøk. Da er det en godt og effektivt fremkomstmiddel, sier hun.

Biltrafikk

Skulle Borgen ønske seg noe mer enn det båten allerede kan tilby, ville fraktmuligheter for bil fra Stokmarknes, vært ideelt.

– Det er litt dumt at man ikke kan kjøre ombord i båten fra Stokmarknes. Enda senere avganger hadde også vært fint. Alt i alt er det en kjempefin båt med et hyggelig mannskap som gjør at man føler seg trygg og ivaretatt, slår hun fast.

Fremmedfolk

Denni Pedersen er skipper på MS «Hanøy», og kjenner følgelig godt til den solide passasjerøken. Han bekrefter at det er stadig flere fritidsreisende som bruker båten.

– Særlig på Lonkan og Brottøya, der det har vært mange tomter til salgs. En god del av disse er også fremmedfolk som tydeligvis falt pladask. På sommeren hender det at vi må tråkle flere turer til disse øyene enn oppsatt, noe som jo er positivt i disse samferdselstider. Og så hjelper det nok på at båten går hyppigere enn tidligere, sier Pedersen.

Ifølge skipperen er det også en annen årsak som kan ha bidratt til passasjerøken.

– Det har nok litt å gjøre med at ingen andre båter eller ferger går parallelt med vår, som gir oss en stor fordel. Dersom det for eksempel hadde gått en parallell ferge på samme rute, ville situasjonen og tallet på passasjerer vært annerledes, peker han på.

Moderne båt

Samtidig understreker han at det slett ikke er sikkert at den positive passasjerøken vil fortsette å stige i årene som kommer.

MS «Hanøy»,er en forholdsvis ny båt og ble levert i 2014. Hurtigrutebåter har vanligvis en levetid på mellom 20 og 30 år, noe som betyr at hadselværinger og andre kan få glede at det 20 meter lange fartøyene i mange år ennå.

– Dette er en veldig moderne båt, med dobbeltbunn og som er bygget etter dagens krav. Den er for eksempel lett å skøyte og kan skjæres av på midten dersom vi trenger å forlenge den, sier han.

Nei til bilfrakt

Noe som derimot ikke blir aktuelt med det første når det gjelder MS «Hanøy», er å biltrafikk over hadselfjorden.

– Det harde været gjør at det er problematisk å frakte biler over fjorden. På grunn av sterke vinden som kan oppstå, må man tjore fast bilene, noe som kan utgjøre en stor risiko. Jeg håper i alle fall ikke at det åpnes opp for biltrafikk, slår Denni Pedersen ettertrykkelig fast.