Det japanske bilmerket var vinneren i de tre nordligste fylkene – Nordland, Troms, Finnmark – i tillegg til Sogn og Fjordane.

Framgang for Toyota

Samlet sett hadde Volkswagen en tilbakegang på 13 prosent i fjor, mens Toyota hadde en framgang på tre prosent, ifølge tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken.

Også i Vesterålen var Toyota størst, sammen med Volkswagen.

Toyota har økt salget med mer enn 74 prosent på den nyåpna Toyota-forhandleren på Sortland, sammenligna med 2016.

Har vært nummer to

I 2009 var Toyota det største personbilmerket i Norge, siden den gang har de ligget stabilt på andreplass, og hadde en vekst på tre prosent i 2017, totalt 17.980 biler. Det som er spesielt med Toyota, er at så å si alle bilene, 16.774 stykker, er hybrider.

– I et år hvor vi ble straffet med økte avgifter på våre mest populære hybridmodeller, er vi svært tilfreds med at stadig flere kunder valgte Toyota i 2017. Dette viser at kundene har trykket denne teknologien til sitt bryst, sier informasjonssjef Espen Olsen i Toyota Norge.

Han sier at det ikke finnes noe annet land i verden der et bilmerke har en tilsvarende hybridandel av sitt eget salg.