Vesteraalens Innovasjon AS ble registrert i Brønnøysundsregisteret 18. januar i 2018.

– Vi har endra navn, vi har valgt å organisere innovasjon i et eget AS. Vi hadde tidligere Vesterålen Marine Produkter som vi eide 50 prosent av, nå har vi overtatt resten av aksjene og gjort det til et AS, der vi nå holder på å finne formen på det, sier daglig leder Geir Wilhelm Wold.

Han tilføyer:

– Vi har en god del utviklingsarbeid og vi ønsker å få mer struktur på det arbeidet, for å si det sånn.

Vil samarbeide med flere selskaper

Da Vesteraalens stakk av med den gjeve prisen årets «Vekst i Nord» var det ikke fiskebollene som imponerte juryen aller mest – men den nye produktutviklingen, og ikke minst helhets-tankegangen.

Innovasjonsselskapet er spydspissen som skal sørge for en utvikling som gir optimalisering i alle ledd.

– Det gjelder utnyttelse av produktene, håndtering av levende fisk, nye prosesser og utvikling av bedriften vår i videre forstand. Ting som ikke ligger i det daglige, men litt større prosjektet med lengre tidshorisont, sier Wold.

– Vi kommer til å samarbeide med flere selskaper i regi av Vesteraalens Innovasjon. Men akkurat nå holder vi på med å se på investering, budsjetter og ressursbruk, det er en veldig trivelig fase, sier han.

Nyfabrikken i rute

Vesteraalens historie går tilbake til den 19. april 1912, da AS Vesteraalens Hermetikfabrik ble stiftet på Sortland i Vesterålen. Nå er en ny fabrikk i ferd med å reise seg, som blir et signaturbygg på Sortland.

Visste du forresten at polarhelten Roald Amundsen hadde med seg proviant produsert av Vesteraalens Hermetikkfabrikk da han foretok sin ekspedisjon gjennom Nordøstpassasjen 1918-1922?

Det er Øksnes Entreprenør som har hovedentreprisen for byggingen av den nye hermetikkfabrikken, som blir på 6.000 kvadratmeter i første etasje, og 3.000 kvadratmeter i andre etasje.

– Byggingen går helt etter planen, vi holder nå på med montasjer av utstyr, sprinkler og infrastruktur. Det går noe tid fordi det skal produseres samtidig, og vi er midt i sesongen. Da må vi ta hensyn til to ting, både byggeprosjektet og drifta, sier Wold.

Drifta gjennom årets sesong, produksjon av fiskebollene pågår i de gamle lokalene, for siste gang.

– Når det gjelder nyfabrikken har vi møter om det nå, fremover skal vi ta ned veggene mellom anleggene når vi er ferdige med sesongen. Det blir en fabrikk, ikke to og utstyret skal flyttes slik at vi er klar for produksjon til høsten. Målet er en mer normal produksjon der alt det nye tas i bruk neste sesong, sier han.

– Bidrar like mye som fiskebollene

I løpet av 2017 lanserte Vesteraalens nye produkter, blant dem fiskeboller i en mindre boks, og en omega-3 olje som er spesielt utviklet og laget av torsk fanget utenfor Vesterålen, Lofoten og Senja.

-De nye produktene, der er vi også i en veldig tidig fase, med registreringer av sertifikater, optimalisering og diskutering med kunder, sier Geir Wilhelm Wold.

Og omega3-oljen har slått an:

– Omega3-oljen i omsetning bidrar like mye som fiskebollene i dag. Slikt sett er det bra, nå jobber vi med det langsiktige. For øyeblikket er vi mer interessert i å øke verdien av oljen enn å øke volumet, for å si det sånn, sier Geir Wilhelm Wold.

– Vi prøver å utvikle oss hele tiden. Vi holder på med mange ting, for øyeblikket er hovedfokus drifta gjennom sesongen og når den er ferdig blir hovedfokus å gjøre fabrikken ferdig, sier Wold.

Satser i Kina

Vesteraalens skal også ut i verden. Lederen av innovasjonsselskapet har surret globusen for å se på hvor i verden der finnes flest potensielle kunder, og satser mot Asia og Kina.

– I det kinesiske markedet går det etter planen, vi har etablert oss i Kina og er i ferd med å inngå et strategisk samarbeid med flere aktører i Kina. Utfordringen er at det kineserne skal ha av nye produkter og volum kan vi ikke levere før fabrikken er ferdig. Samtidig må vi være i Kina for å vite hva kineserne vil ha av oss, sier Wold.

Han tilføyer:

– Vi må finne ut hva kundene trenger, og vi justerer konseptet, vi er nå helt nede på detaljer som hvilken type pakninger kundene vil ha. Det har igjen konsekvenser for hvilken type pakkemaskin vi skal ha, sier han.

Skjermet fra hverandre

Både utviklingsarbeidet og erobringen av en ny verdensdel tar tid.

– Vi forsøker å skynde oss langsomt, vi prøver å gjøre de rette tingene og få fram i det tempoet vi føler er fornuftig. Det er også derfor vi etablerer et innovasjonsarbeid som er skjermet fra driften og skjermer utviklingsarbeidet fra drifta, for utvikling som skjer og drift, de krasjer ofte.

– De som driver med drift vil si det er viktigst og de som driver med innovasjon vil si det er det viktigste. Sannheta ligget et sted imellom de to, både utvikling og god drift, sier Geir Wilhelm Wold.