NAV Sortland reduserer sin åpningstid for såkalt «drop-in» til tre dager, med seks timer åpent totalt i uka. Åpningsdagene for drop-in er mandag, tirsdag og torsdag fra 12 til 14.  Reduksjonen gjelder for alle NAV-kontor i Vesterålen, unntatt Bø.

Espen Gundersen ved NAV Sortland forteller at omleggingen skjer ved alle NAV-kontor i landet, men at åpningstidene kan variere fra kontor til kontor. NAV har et ønske om at vi i skal være enda bedre forberedt når vi møter brukerne våre, og at de skal tilbys selvbetjente løsninger på nett.

– En bedre opplevelse

– Jeg vil kalle det en annen måte å møte brukerne på. Det er todelt, for det første et det at vi ønsker å tilby alle våre brukere løsninger på nett, slik at de slipper å ta turen innom et NAV-kontor, sier han og tilføyer at de fleste, særlig den yngre garde foretrekker å gjøre alt på nett.

Flere og flere tjenester blir nå presentert på nav.no.

– I tillegg ønsker vi at brukerne skal ha en bedre opplevelse når de først møter NAV. Det betyr at vi som veiledere må stille bedre forberedt på møter. Så i stedet for at folk kommer på drop-in, får de mulighet til å avtale en time hos saksbehandler, og da møter saksbehandler grundig forberedt, sier han.

– Når vi først opptar tida til folk, så gjør vi det på grundig og effektiv måte. Vi ser av trafikken i mottaket at flere og flere går over til avtalte møter og digitale tjenester. Vi bruker mer av tida vår på avtalte møter, sier Gundersen.

– Vil få akutthjelp

Gundersen understreker at det også er slik at det vil bli gitt akutthjelp.

– Sårbare og utsatte grupper vil få akutthjelp, vi har et telefonnummer som er betjent fra 08 til 1530 der brukerne kan ringe og be om hjelp. Der blir de møtt av en saksbehandler som  kan legge en plan for hvordan vi kan hjelpe dem, sier han.

– Jeg tror også at brukerne av NAV sine tjenester blir mer fornøyd etter hvert som de presenteres for andre løsninger og vi kan møte dem på en annen måte, sier Gundersen.

– Vi har ikke fått mange klager på at vi reduserte i drop-in. Det vi har fått klage på tidligere går på feil informasjon på enkelte nettsider, da folk søkte på åpningstider på google ble det oppgitt andre åpningstider enn det vi hadde. Da fikk vi klage på det, fra noen som møtte opp her når dørene var stengt, sier han.

Endring i januar

Han understreker at NAV har åpent hele tiden, på nett.

– Og alle når oss i arbeidstida, via en telefon ved å ringe kontaktsenteret eller ved å ha avtalt time hos saksbehandler. Det er mulighet til å få time hos oss mellom 08 og 15.30. Vi har ikke stengt, det er mange som tror det men det er helt feil, vi har masse brukermøter hver dag, sier han.

På drop in på NAV Sortland er det nå åpent mandag, tirsdag og torsdag fra 12 til 14.

– Den siste endringa kom i januar, da valgte vi å ikke lengre ha åpent på fredager. Vi har vurdert dette opp mot fordelen ved å frigjøre ressurser til avtalte møter. Ved å frigjøre ressurser fra mottaket kan vi ha flere avtalte møter, sier Espen Gundersen.

– Vi må til enhver tid ha to saksbehandlere i mottaket, uavhengig av om der er én eller 15 personer i køen. Så det betyr veldig mye for oss å ta ned åpningstiden på drop-in og heller bruke det på forberedte møter, sier han.

Brukes på tvers

Gundersen understreker at Sortland er ikke alene om å gjøre dette i tjenesteområdet.

– Vi er fem av seks kontorer som har samme åpningstid på drop-in. Det er kun Bø som har annerledes åpningstider, og det er på grunn av at de har mange andre kommunale tjenester i sitt kontor, som gjør at de har andre brukere innom, sier han.

– Sortland er størst i regionen, så hvorfor skal kontoret være likt som resten av Vesterålen?

–  Det vi vet om Sortland er at vi får litt flere brukere enn det innbyggertallet tilsier. Det er mange som drar til Sortland for å handle, og når det er åpent på drop-in så kommer de innom om de har noen spørsmål å stille. Folk drar like gjerne innom NAV Sortland som NAV Bø. Egentlig er det flott at innbyggerne kan bruke NAV-kontorene på tvers. Vi skal jobbe for at vi skal oppfattes som ett NAV, sier han

Flere misfornøyde brukere

Flere har vært misfornøyd med reduksjonen i drop-in.

– Det skal vi selvfølgelig ta på alvor. Vi har allerede etablert en ekstra bakvakt i åpningstiden. Men vi må kanskje bli flinkere om å orientere at man ikke nødvendigvis trenger å møte opp på «drop-in» for å få hjelp. Men det kan for mange være like greit å ta kontakt på nav.no. Det er ikke sånn at vi har stengt, selv om det kan være noen som tror at vi har stengt, sier Gundersen.

– Nå håper og tror jeg at de som har klager ikke er i flertall. Jeg tror størstedelen av brukerne er fornøyd med den dreininga som gjøres av NAV i hele landet.