VOL, i samarbeid med Lofotposten, sender stream fra klokken 10:50. Selve møtet starter klokken 11. (Overføringen er ferdig, men opptak er ikke tilgjengelig).

Ordførerne i Lofoten og Vesterålen er invitert til møtet, som er det tredje dialogmøtet om lufthavnstrukturen i regionen. På møtet vil Avinor presentere resultatene av de meteorologiske og operative analysene for alle de ulike lufthavnalternativene.

Har utredet fire alternativ

De fire alternativene Avinor står igjen med er:

  1. Alle lufthavnene består og utvikles i lys av flyoperative muligheter og økonomi,

  2. Ny stor lufthavn på Hadselsand. Leknes, Svolvær og Stokmarknes legges ned,

  3. Ny stor lufthavn på Hadselsand. Svolvær og Stokmarknes legger ned og Leknes utvikles.

  4. Leknes utvikles. Svolvær og/eller Stokmarknes avvikles over tid.

I tillegg kommer 0-alternativet, som er ingen endring.

Alternativet Gimsøy ble tidlig luket bort.

Mulighet for forlengelse på Skagen

Innbakt i mulighetene ligger at man forlenger rullebanen på Stokmarknes lufthavn Skagen til 1199, 1700 meter eller 2400 meter. Et av de store problemene for reisende i regionen Lofoten og Vesterålen er at korte rullebaner totalt forhindrer konkurranse på rutene inn og ut av regionen.

Avinorsjef Dag Falk-Pettersen har tidligere pekt på at det statlige konsernet har en offensiv nordområdestrategi. Utbygginger og utbedringer en rekke steder er ment å møte den stadig økende turisttrafikken.