Brev tok en måned

– Værgudene ikke på vår side

– Det er ansvarsfraskrivelse på høyeste nivå, sier Marius Kristiansen i El-Team AS på Sortland. Også han har fått et brev som Posten brukte lang tid på å få fram.

  Foto: Marius Birkeland

Pluss

VOL skrev onsdag om Thorbjørn Pedersen på Skarstein i Andøy som måtte vente over en måned på et brev fra fastlegen med svar på prøver han hatt tatt ved legekontoret.


Posten langt unna fartsbot

Brev hadde gjennomsnittsfart på 0,01 kilometer per time

Posten Norge er langt unna å få fartsbot. Et brev sendt innad i Andøy er målt til 0,01 kilometer i timen, eller 10 meter per time.

 

Pedersens brev er imidlertid ikke unikt i regionen.

Marius Kristiansen i El-Team AS på Sortland fikk et brev som var poststemplet 3. januar 2018 og som han fikk i postkassen 31. januar 2018. Det gjorde at han tok kontakt med Posten Norge AS.

– Jeg har før opplevd forsinket post, men når det tar nesten en måned, måtte jeg ta kontakt, sier Kristiansen til VOL.

Her er meldingen han sendte til Posten:

«Jeg er generelt plaget med at posten kommer seint frem til min postkasse. Lurer derfor på om det er noe som er galt med postkassen, adressen eller lignende. Jeg mottok I DAG et brev som er postlagt 03.01.18, dette kom i min postkasse altså nå 31.01.18. Jeg er 100 prosent sikker på at det ikke var der i går da jeg hentet annen post.».

– Beklager

I svaret fra Posten vises det til omleggingen der A- og B-post nå er slått sammen med to dagers leveringstid.

– Dessverre har noe av posten etter nevnte omlegging blitt forsinket. Vi beklager dette og de ulemper det har medført, skriver kunderådgiver Jostein Viste i Posten og Bring kundeservice.

Men Posten tar ikke eneansvar for forsinket post.

– I tillegg til omleggingen har heller ikke «værgudene» vært på vår side. Forsinkelse kan også delvis skyldes dårlig vær i store deler av landet. For ordens skyld nevner vi at adressert post også kan bli levert av andre distributører. Det vil normalt fremgå av sendingen hvem som er distributør, skriver Viste.

Har selv ansvar for å betale

I det aktuelle tilfellet inneholdt brevet en faktura.

– Jeg er ikke villig til å betale purregebyr for at dere ikke leverer posten, skriver Kristiansen til slutt i meldingen til Posten.

Dette får han imidlertid ikke gehør for hos Posten.

– Vi kan også nevne at din betalingsplikt overfor de som har krav mot deg ikke bortfaller om du ikke mottar faktura pr post innen forfallsdato. Det er således skyldners plikt å sørge for å betale sine regninger også om en eller flere fakturaer, eventuelle purringer ikke mottas pr post. (Dette gjelder i ditt tilfelle der avsender har brukt feil postadresse, men gjelder også dersom avsender hadde sendt post til korrekt postadresse !), skriver Viste i svaret.

Kristiansen er ikke fornøyd med det svaret.

– Slik jeg forstår dette er det altså mitt ansvar uansett om posten ikke gjør det den er betalt for. Jeg vil kalle det ansvarsfraskrivelse på det høyeste nivå, skriver Kristiansen i en post til VOL.

Han sier at i dette tilfellet sørget for å betale regningen før det påløp noen ekstrakostnader.