Fikk gigantisk parkeringsgebyr, men...:

– Bilen min sto ikke der

Da Arne Magne Johnsen fikk et parkeringsgebyr på 2.110 kroner for at bilen hans angivelig sto parkert på Stokmarknes lufthavn i nesten to måneder i fjor høst, ble han overrasket.

Identifisering: Det nye parkeringssystemet til Europark på Skagen, innebærer at bilister som parkerer der får tilsendt fakturaen i posten etter at de har kjørt fra flyplassen. Intensjonen med løsningen er at flypassasjerene ikke skal tenke på parkering i forkant av flyreisen. foto: Vidar Eliassen 

Overrasket: Arne Magne Johnsen fikk sjokk da han mottok fakturaen på drøye 2.000 kroner. foto: Vidar Eliassen 

Pluss

Bilen var nemlig aldri i nærheten av flyplassen i løpet av denne perioden.

– Jeg ble ganske overrasket da jeg fikk fakturaen i posten i begynnelsen av januar. Siste gang bilen min var på Skagen må ha vært i fjor sommer, som var flere måneder før det nye parkeringssystemet trådte i kraft, forteller han.

Teknisk feil

Johnsen prøvde å få kontakt med Europark, som drifter parkeringsløsningen, for å finne ut hva som har skjedd. Han slet med å komme igjennom på telefon og fikk heller ikke respons på epost. Først da VA tok kontakt med selskapet, ble det bevegelse. Sist torsdag mottok Johnsen et brev der det sto å lese at saken var frafalt. «Her har det vært en feil i forbindelse med en automatisk skiltavlesning ved inn og utkjøring. Vi har i dag trukket fakturaen», var forklaringen fra selskapet.

Etter å ha vært i kontakt med Europark, har VOL fått bekreftet at fakturaen til Johnsen er eliminert og at det hele skyldes en feil, men har etter gjentatte forsøk ikke lyktes med å komme i kontakt med noen i selskapet som ønsker å utdype hva som er årsaken til feilen.

– Jeg synes det er merkelig at mitt bilskilt har havnet i deres systemer. Jeg håper ikke dette skjer igjen, slår han fast.

– Ikke mulig

Lufthavnsjef ved Stokmarknes lufthavn, Trond Holten, understreker at det i utgangspunktet ikke skal være mulig å feilfakturere en bil som attpåtil ikke har vært på flyplassen.

– Det høres rart ut, men er ikke noe jeg kan forklare på stående fot. Siden det er Europark som drifter parkeringssystemet, er det de og ingen andre som skal håndtere dette. Dersom noen skulle oppleve noe lignende og ikke kommer gjennom, så må de ta kontakt med meg umiddelbart, understreker han.

– Fungert godt

Ifølge lufthavnsjefen har det nye parkeringssystemet, som ble tatt i bruk i oktober og er basert på skiltidentifisering, stort sett fungert veldig bra.

–Det har vært noen få tilfeller der folk har hatt problemer med å betale på automaten i ankomsthallen, men ellers har det vært en suksess. Snart kommer det dessuten fagfolk som skal vedlikeholde systemet, opplyser han.

– Intensjonen med det nye parkeringssystemet er at folk skal slippe å stresse før de går ombord i flyet og dermed få en mer behagelig start på reisen, slår Trond Holten fast.