Det sier seksjonsleder Trond Solem ved Pasientreiser Nordlandssykehuset i en kommentar til Vesterålen Online, knyttet til saken der en 80 år gammel slagpasient med lammelser ble sendt alene i rullestol med fly fra et sykehus til et annet.

Solem understreker at Pasientreiser aldri ser de medisinske journalene til pasientene, men gjennomfører reisene slik de blir bestilt av sykehusenes ulike behandlende avdelinger.

Behandler bestiller

– Dette fungerer slik at den som behandler og kjenner pasienten rekvirerer reisen hos Pasientreiser. Dersom det er behov for det, skal behandleren ordne med ledsager til pasienten som reiser.  Uten ledsager vil det for noen pasienter være  vanskelig å få gjennomført reisen på en god måte, sier seksjonsleder Trond Solem til VOL.

Ledsager kan bistå med er eksempelvis hjelp med rullestol, håndtering og innsjekking på flyplassen, hjelp gjennom sikkerhetskontroll, hjelp til å nå fram til riktig flyavgang.

Foto: Knut Ivar Aarstein

Burde få hjelp

Ut fra de opplysninger seksjonslederen har fått om at pasienten var lam og satt i rullestol, mener han at det burde vært naturlig at hun hadde hatt med seg en ledsager på reisen. Normalt  er ledsageren pårørende til pasienten. Dette burde vært avklart fra behandlers side gjennom rekvisisjonen, inkludert behov for taxi fra Stokmarknes Lufthavn Skagen til Nordlandssykehuset Vesterålen.

– Denne reisen bærer preg av at den kanskje ikke er bestilt slik den burde. Hadde reisen derimot vært bestilt med ledsager, burde denne reisen gått bra, sier seksjonslederen.

Skjer ikke ofte

– Jeg har ikke følelsen av at hendelser som denne pasientreisen skjer ofte. Cirka 28 prosent av de 40.000 pasientreisene vi gjennomfører per år med fly, gjennomføres med ledsager, så dette går vanligvis uten problemer, sier seksjonsleder Trond Solem ved Pasientreiser Nordlandssykehuset.

I løpet av et år kan han få en håndfull tilbakemeldinger, fra blant annet Widerøe, om tilfeller hvor det kan være snakk om feilvurderingen knyttet til pasientreisen. I noen av disse tilfellene kan det være feilvurderinger fra helsepersonellets side. Og i andre tilfeller kan pasienten ha hatt en tilstand som har endret seg eller forverret seg.

Pasientekspressen: Dette er en av bussene som etter planen skal redusere noe av utgiftene til pasientreiser for Nordlandssykehuset, samt også lette logistikken for helsepersonell både på sykehus og i kommunehelsetjenesten. – Vi mener dette er en god løsning for både pasienter, helseansatte og sykehusøkonomi, sier leder for pasientreiser i Nordlandssykehuset, Trond Solem.