Fylkesmannen i Nordland må, ifølge underdirektør Solveig Molnes ved Fylkesmannen i Nordland, fra tid til annen purre på de svarene som sykehusene i følge lovverket er forpliktet til å gi tilsynsmyndigheten innen en gitt frist.

Purrer for å få svar

I et eksempel med en tilsynssak fra Nordlandssykehuset Vesterålen på Stokmarknes, har ikke sykehuset svart innen den fristen som Fylkesmannen i Nordland hadde satt.

Rutinen er da at Fylkesmannen i Nordland må sende ut purringer for å få svar. Dette forsinker tilsynssaken med dager og uker, og gir i praksis sykehuset en noe lengre tidshorisont til å svare på de spørsmål som tilsynsmyndigheten har bedt om.

Forsinker prosessen

Når purringen sendes ut etter at fristen for å svare tilsynsmyndigheten er utløpt, gir Fylkesmannen i Nordland ny 14-dagers frist til å svare. Dermed blir prosessen med tilsynet ofte tilsvarende forsinket.

Underdirektøren har ingen formening om årsaken til at dette skjer.

– Da vi ikke kan se å ha mottatt svar på vår henvendelse, ber vi på nytt om at opplysningene oversendes. Dersom vi ikke mottar svar innen fristen utløp vil vi vurdere å oversende saken til Statens helsetilsyn for videre oppfølging, skriver underdirektør Solveig Molnes ved Fylkesmannen i Nordland i eksemplet som gjelder en klagesak mot Nordlandssykehuset Vesterålen på Stokmarknes, hvor purringen ble sendt direkte til foretaksledelsen for Nordlandssykehuset i Bodø.

Ikke sjeldent

Underdirektøren opplyser til VOL at det ikke sjeldent hender at Nordlandssykehuset, så vel som alle andre de skriver brev til i tilsynssaker, ikke svarer innen den satte fristen.

– Da purrer vi med et standardbrev der vi opplyser institusjonen om at det er en lovpålagt plikt å svare tilsynsmyndighetene innen fristen. Som regel får vi svar etter purring. Hvis vi faktisk ikke får svar blir saken sendt Statens helsetilsyn til oppfølging, sier underdirektør Solveig Molnes ved Fylkesmannen i Nordland.

Stor arbeidsmengde

Hun opplyser at det ikke er mulig å ta ut statistikk på hvor mange purringer de har sendt Nordlandssykehuset eller andre helseinstitusjoner i Nordland.

– Det er så langt jeg vet, ikke oversendt purresaker vedrørende Nordlandssykehuset til Statens helsetilsyn på svært lenge.

– Nordlandssykehuset bestreber seg på å besvare henvendelser fra Fylkesmannen innen de oppgitte frister. Forsinkelser kan dessverre oppstå, grunnet stor arbeidsmengde. Vi har allerede iverksatt tiltak, med forbedrede rutiner for sikre at frister overholdes, sier kommunikasjonssjef Randi Angelsen ved Nordlandssykehuset.