Det er kommunikasjonssjef Gurli Høeg Ulverud i Avinor som formidler dette via Vesterålen Online. Hun ønsker også å bidra til at folk får den assistansen de har krav på under flyreiser i Norge.

– Vi beklager at passasjeren har hatt en så dårlig opplevelse, sier Ulverud til VOL, og benytter anledningen til å informere om assistansetjenesten som Avinor tilbyr ved flyplassene. Dette omfatter ikke ansvar for å gi medisinsk behandling eller pleie.

– Dreier det seg om medisinsk assistanse, klassifiseres reisen som syketransport. Da kan passasjeren ikke reise med rutefly. Er det ikke syketransport, så skal det aktuelle flyselskap kunne svare på aktuelle spørsmål fra de reisende.

Slik bestiller du assistanse

Hun viser til at passasjerene, når det ikke er snakk om syketransport, kan bestille assistanse samtidig som de bestiller reisen fra flyselskap eller reisebyrå.

Ifølge Avinors kommunikasjonssjef må man huske å bestille assistanse senest 48 timer før avreise. Hos enkelte flyselskap kan man også bestille assistanse over telefon. Da kan passasjeren bli møtt ved tog, buss, taxi eller ved ankomst med bil på flyplassen.

Glemt å bestille

Dersom man har glemt å bestille assistanse i forkant, kan passasjerene likevel be om assistanse når de kommer til flyplassen, men må da beregne bedre tid. Avinor kan ikke garantere at man får hjelp umiddelbart, dersom dette ikke er avtalt i forkant.

Det er ulike måter flypassasjerer kan få assistanse på. Noen trenger assistanse for å komme til og fra flyet. Andre trenger spesiell hjelp for å komme seg om bord og inn i flysetet.

Hente og levere

Mange klarer å forflytte seg selv på flyplassen og i flyet, men trenger assistanse til å hente og levere bagasjen. Passasjerene kan også få hjelp til å bære eksempelvis oksygenutstyr. Reisende med både elektrisk og manuell rullestol får hjelp. Nedsatt syn eller hørsel kan bety behov for direkte informasjon, eller hjelp med førerhund.

Du kan også få assistanse til og fra flyet gjennom flyplassen. Passasjerer får også hjelp for å komme seg til toalettet, men ikke assistanse under toalettbesøket. Du kan også få hjelp til kjøp av mat og drikke, men ikke til andre innkjøp på innenlands reise. Ved utenlandsreiser kan du til og med få hjelp til å komme til og fra taxfreebutikken. Og i butikken kan butikkpersonalet hjelpe til med å handle. Assistansen strekker seg også til hjelp ved forsinkelser, bytte av utgang, ombookinger og lignende.

Folk som har behov for assistanse får utlevert et telefonnummer de kan bruke dersom de får behov for mer hjelp før flyavgang eller under transitt.

Metalldetektor

Også folk i rullestol må gjennom sikkerhetskontroll med metalldetektor. For de som bruker rullestol eller har implantater i kroppen, blir kontrollen utført manuelt. Det er ikke forbundet med fare å passere metalldetektor dersom man bruker pacemaker eller høreapparat.

Under reiser innenlands og i EØS kan passasjerene ta med medisin til personlig bruk for et års bruk. Utenfor EØS er grensen tre måneder. Legemidler som inneholder narkotiske stoffer eller dopingmidler kan ikke tas med for en periode på mer enn én måned.

Assistansetjenesten ved flyplassene har ikke ansvar for å gi passasjerene medisinsk behandling eller pleie. De kan heller ikke gi spesielle medisiner som den reisende ikke kan ta selv. Reisende med slikt behov for assistanse klassifiseres som syketransport og dette kan ikke gjøres med rutefly.

Reisende kan ha med egen ledsager, som ikke skal være med på reisen, til gate eller ut til fly. Ledsager må da ta kontakt med personell i sikkerhetskontrollen. Det er da kun tillatt å ta med én ledsager ut til gaten eller flyet.