Lillefredag ble arrangert for aller første gang på Myre onsdag kveld, og det ble fullt hus på Stedet.

Bak satsingen står mediehuset VOL.no, Deadline Media, Fiskeriparken og regionrådet. I tillegg til tapas fra Alsvåg, og kulturinnslag fra samme bygd, var det en rekke spennende gjester på scenen.

Vist verden rundt

Blant dem var dokumentarfilmskaper Solveig Melkeraaen, som fortalte om filmen «Tungeskjærerne» sin seiersgang verden over. Filmen fra Myre har nå vært innom blant annet Kina, Tyskland, Canada og Taiwan. Og blir nå også vist gjennom den kulturelle skolesekken.

– For meg har det vært veldig meningsfylt å få vise denne filmen gjennom den kulturelle skolesekken. Ungene liker den utrolig godt, de sitter helt stille og følger med i 72 minutter, sier Melkeraaen, om filmen som viser at kystkultur og tradisjon i høyeste grad er levende.

Stjernene i filmen, Ylva og Tobias var også med på scenen, og de to sørget som alltid for å sjarmere sitt publikum.

Inkluderende

Look North Trainee har som formål å gjøre Vesterålen og Lofoten synlig og attraktiv som arbeidsmarked for nyutdanna personer.

Hvordan ser traineene på Vesterålen, og hvilke muligheter ser de i regionen? Tidligere traineer Nan Iren Erdal, Ellinor Wiiker og nåværende traineer Helene Nordtvedt fortalte fra scenen om både et spennende næringsliv og vakker natur, som dro dem nordover. Og dessuten at vesterålingers evne til å være åpne og inkluderende som noe av det som er med på å gjøre regionen attraktiv.

– Dessuten er møteplasser som dette viktig, når man kommer som helt ny til en plass er det ikke alltid lett å bli kjent med folk, sier Nordtvedt.

Kvalitet til kresne franskmenn

Martin Rasmussen, daglig leder for verdens mest moderne filetfabrikk som nå er under bygging, fortalte om Primex sine planer.

– Vårt mål er å bidra til at mer av foredlingen og verdiskapningen skjer lokalt, og fabrikken er skreddersydd for å lage det produktet forbrukerne i Frankrike vil ha, sier Rasmussen.

Det spesielle med fabrikken er at så mye skjer gjennom automasjon, og dessuten at man klarer å lage nøyaktig det produktet markedet vil ha. Picard som er butikk-kjeden som skal selge produktene i Frankrike har i dag tusen butikker, og øker med 10-15 hvert eneste år.

– Dette er produkter med svært høy kvalitet, og alt i butikkene til Picard er frosne varer. Pakningene er laget slik at når du har vært i butikken kan du legge dem i vann i 20 minutter, deretter er det hele klart til å tilberedes, sier Rasmussen

Og med en kvadratmeterpris på hundre tusen kroner i Paris, er det ikke rart franskmenn fortrekker frysere i butikker.

Interessen for å arbeide hos Primex har vært enorm. Og Rasmussen selv synes det er et eventyr å få være med å bygge opp verdens mest moderne filetfabrikk. Man er på jakt både etter unge folk med nysgjerrighet og pågangsmot og evne til å tenke nytt, og eldre med erfaring.

– Det vi ser etter når vi ansetter er egentlig at vi kan få inn en miks av folk, jeg tror det er noe som gir en fin synergi, sier han.

Å lede en så stor bedrift og satsing som bygges helt fra grunnen, er stort.

– Det er med stor ydmykhet, og glede at man tar fatt på dette, sier 32-åringen, som fikk salen til å brøle av latter med slagferdigheten:

– Dette er det artigste man kan gjøre med buksene på, ler han.