Etter at de foreløpige resultatene og alternativene for storflyplass i Lofoten og Vesterålen ble lagt frem, har det vært het temperatur på spalteplass og sosiale medier rundt Avinors rolle i diskusjonen. Stortingspolitiker og tidligere Vestvågøy-ordfører, Jonny Finstad (H), mener det er viktig at befolkningen i Lofoten og Vesterålen ikke gjør seg til uvenner med Avinor i saken.

– Nå foregår det en prosess der jeg skjønner at folk er utålmodige, men jeg tror det er lurt å være venner med Avinor. Uten fagfolkene kommer man ikke videre, sier han, ifølge Lofotpostens papirutgave.

Hett tema

Han sikter til at det i kjølvannet av at det ikke har blitt noen endelig avklaring av fremtidig storflyplass-løsning for Lofoten og Vesterålen har vært hett på leserbrev-plass. Kanskje særlig i Lofoten, hvor hverken Leknes, Svolvær eller Hadselsand-alternativene bar frukter. Avinor har på leserbrevpass blitt anklaget for å drive et «narrespill». Utviklingsdirektør i Avinor Jon Sjølander har avvist anklagene.

Finstad mener det ikke blir rett å blande Avinor inn i de lokale konfliktene:

– De har et ansvar for å utrede hvilke alternativer som finnes, så blir det opp til politikerne å ta stilling til hva man skal gå inn for.

Mye samferdsel

Verdt å ha med seg er også et langsiktig perspektiv. For i Lofoten og Vesterålen er det mange samferdselstiltak som direkte eller indirekte påvirker regionene.

Hålogalandsveien er det som kanskje ligger nærmest i tid. Her ligger 8,7 milliarder inne i Nasjonal Transportplan, mens veipakke Lofoten ligger inn først fra 2023.

Samtidig jobbes det fra Statens Vegvesen med fergefri kryssing av Hadselfjorden med ei kostnadsramme på tunnel på opp mot 6 milliarder.

Finstad føler at Lofoten og Vesterålen er enige om prioriteringene på disse prosjektene.

– Jeg oppfatter at Vesterålen og Lofoten er enige om at veiene er viktige og at Hålogalandsveien og Veipakke Lofoten er viktigst.

Samtidig påpeker stortingspolitikeren at Vei og tunnel henger sammen med storflyplass.