– Først og fremst er opprettelsen av denne stillingen en styrking av demensomsorgen i kommunen basert på hva vi har erfart behov for, innspill fra deltakere på vår pårørendeskole og faglige råd. Vi mener det er viktig med en slik kontaktperson, forteller Helse- og omsorgssjef i Hadsel kommune, Marion Celius, og legger til at kommunestyret bevilget midler til stillingen i budsjettmøtet i desember.

Skal gi trygghet

Primæroppgaven til en demenskoordinator er å fungere som en kontakt for personer med demens og deres pårørende. Hadsel kommune har allerede et demensteam som demenskoordinatoren skal samarbeide tett med.

– Mange, både pårørende og brukere, blir usikre når de blir diagnostisert med demens. En demenskoordinator vil gi kunne bidra til større trygghet og ivareta de berørte på en tettere måte gjennom forløpet, understreker Celius.

Stillingen som demenskoordinator blir i første omgang en 50-prosentstilling som kan være aktuell å utvide på sikt.

– I første omgang er det en deltidsstilling som kan kombineres med for eksempel en deltids sykepleierstilling andre steder i tjenesten. Vi ønsker å tilrettelegge best mulig for en heltidskultur. Når det gjelder koordinatorstillingen må vi først gjøre oss erfaringer og se det an før vi bestemmer oss for fremtidig omfang og veien videre. Dessuten er det et økonomisk spørsmål, siden Helse- og omsorgssektoren har knappe ressurser som må prioriteres nøye, forklarer Celius.

Får eksperterfaring

Stillingen blir lyst ut i nær fremtid, og det vil derfor gå en stund før en demenskoordinator er på plass.

– Det er vanskelig å si, men det blir neppe før på vårparten, sier Celius.

Hadsel kommune vil være den første Vesteråls-kommunen som får demenskoordinator. En slik stilling er dog ikke uvanlig i større byer og regioner, men det er også flere mindre steder med en slik stilling.

– Vågan kommune har en demenskoordinator. Vi ønsker å møte vedkommende og deres demensteam for å få innspill og innsikt i hvordan erfaringen har vært der, slår Marion Celius fast.