Det sier underdirektør Ann Kristin Salbuvik i Forsvarsdepartementet i en kommentar til Vesterålen Online.

– Alle disse områdene ligger utenfor Evenes flystasjon og området hvor det er aktuelt med fasiliteter for P-8. Nærheten til de vernede områdene og de miljømessige konsekvensene av forskjellige løsningsalternativer på flystasjonen har vært viktige vurderinger i konseptvalgutredningen for Evenes flystasjon, poengterer underdirektøren.

Hun mener dette blant annet har vært en viktig faktor i vurderingen av løsninger for å sikre tilstrekkelig friksjon på rullebanen.

Rullebanen

– Det er vurdert flere alternative løsninger, som mekanisk brøyting, bruk av kjemikalier med helt eller delvis oppsamling og bruk av varmekabler eller kombinasjoner av disse. Alle løsningene har både fordeler og ulemper, men det er identifisert løsninger som er akseptable for Forsvaret og for miljøet rundt Evenes flystasjon gjennom investerings- eller driftstiltak.

Avising

I Norge anvendes det i dag to typer avisingsvæsker for å bidra til at banene fly lander og tar av på er isfrie. Stoffet Aviform brukes på flyplasser som har avrenning til ferskvann, da det er mer skånsomt mot miljøet enn stoffet Urea, som anvendes på flyplasser med avrenning til saltvann.

– På Andøya brukes i dag kun Urea, på Evenes kun Aviform og på Ørlandet en kombinasjon av disse stoffene. Aviform medfører økt korrosjon på fly. Dette er en utfordring for fly slik veisalt er det for biler. Bruk av Aviform medfører derfor økte vedlikeholdskostnader. Utfordringene knyttet til bruk av avisingsvæske har både vært vurdert og omtalt i utredninger av fremskutt base for kampfly og basealternativer for maritime patruljefly, og inngår som nevnt i den pågående konseptvalgutredningen for Evenes flystasjon, sier underdirektør Ann Kristin Salbuvik i Forsvarsdepartementet til VOL.

Planlegging

Hun opplyser at Regjeringen ønsket en grundig planlegging før igangsetting av utbyggingsprosjektene på Evenes. Forsvarsdepartementet har etter Stortingets vedtak om å lokalisere nye maritime patruljefly på Evenes, utarbeidet en forstudie i form av en konseptvalgutredning (KVU). KVU Evenes anbefaler løsninger for hvordan vedtaket kan gjennomføres. Arbeidet legger Stortingets Evenes-vedtak til grunn.

Kvalitetssikres

– Konseptvalgutredningen er et internt arbeid i departementet, som nå blir kvalitetssikret eksternt. Det er først når ekstern kvalitetssikrere har avlagt sin rapport og den er vurdert, at de detaljerte planene for Evenes foreligger. Departementet forventer å motta rapporten fra ekstern kvalitetssikrer i løpet av mars. Regjeringen vil orientere Stortinget på egnet måte så snart den interne politiske behandlingen er gjennomført.

Underdirektøren sier at bruk og utslipp av kjemikalier knyttet til flyplassdriften, samt andre miljøaspekter, utredes som en del av konseptvalgutredningen. Man ser i den forbindelse på alternative typer kjemikalier og hvilke konsekvenser disse gir for miljø og materiellsystemer, samt eventuelt behov for oppsamlingssystemer.