– Da vi starta opp igjen med å bygge båter, var det et aktivt valg. I 2012-13 så vi at båtparken var relativt gammel, og snart moden for utskiftning. Det ser vi beviset på nå. Nå kunne vi vel omtrent ha bygget så mange båter vi ville, og fått solgt, sier daglig leder Anders Stoltz-Rasmussen i Blokken skipsverft.

De leverer i månedsskiftet februar / mars den tredje båten siden de begynte å levere egne båter igjen. Den første leverte de i november 2016, til Bergen. Den neste, i februar i fjor, gikk til Vikna. Nå leverer de altså den tredje, «Snarsetværing», til brødrene Olsen i Bø. Båt nummer fire, «Storstein», som begynner å ligne på noe, og skal være ferdig i juni, går til Arne Guttulvik, med sete i Trondheim. Nylig signerte verftet en ny kontrakt - denne gangen med en fisker i Andenes, om levering i februar neste år.

Har satsa

Det tradisjonsrike verftet bygde båter fram til slutten av 80-tallet. Etter det, drev de videre som med service og verksted, men de lagde ikke egne båter.

Brødrene Rasmussen, som nå er største aksjonærer og driver verftet, så derimot at det igjen kunne være mulig. De bestemte seg for å satse. Og nå er det ingen vei tilbake, som produksjonssjef Marius Frantzen sier det.

– Det ville ikke være mulig å satse videre for oss med kun å satse på reparasjon og service. Skal du ha gode arbeidsfolk, og utvikle deg, må du gjøre noe som er framtidsretta, sier Anders Rasmussen. Han legger ikke skjul på at det har kosta selskapet mye penger. I 2016, etter levering av første nybåten, gikk de i underskudd, men hadde troa på at ting ville snu.

Det har de nå gjort. I skrivende stund utgjør nybygg mesteparten av selskapets omsetning.

– Pila har snudd. De to første båtene vi leverte, tjente vi ikke penger på. Det er det vi bygger nå, vi tjener på, sier Rasmussen.

Ønsker flere ansatte

Selskapet har i dag rundt 30 ansatte, omtrent en tredjedel er leid inn - noen av de innleide har likevel vært der lenge, opp mot tre år. Nå som framtidsutsiktene og ordretilgangene ser lyse ut, ønsker de også flere ansatte i bedriften.

– Vi skal utlyse flere stillinger snart. Det er snakk om rundt ti stillinger, sier produksjonssjef Frantzen.

– Forhåpentligvis får vi ansatt de fleste fast. Vi trenger alt fra mekanikere til sveisere, sier Rasmussen.

– Utfordringa er at det har vært en tørke i disse yrkene i mange år. Så det er vanskelig å få inn folk med erfaring. Miljøet her i Nord-Norge er ikke så stort, sammenligna med for eksempel Vestlandet. Vi satser på lærlinger, men håper også å finne noen med mer erfaring, sier Rasmussen.

Det gjelder ikke minst fordi bedriften står overfor et generasjonsskifte. Den eldste ansatte er per nå 71 år gammel.

Anders Rasmussen, daglig leder i Blokken skipsverft. Her ombord på et gammelt, freda treskip som verftet restaurerer. Foto: Jenny Dahl Bakken

Totalt jobber det folk fra mange nasjonaliteter og med mange kompetansefelter på Blokken, som i tillegg til fagarbeidere også trenger for eksempel ingeniører. Det blir stadig mer komplisert å bygge fiskebåt, i teknologiens tidsalder, når mest mulig skal gå automatisk og for eksempel styringssystemene er databasert. Rasmussen håper å få ansatt 2-3 mann allerede i løpet av våren.

Selv om ting går bra nå, og det er etterspørsel etter båtene, er Rasmussen klar over at dagens situasjon, nok ikke vil vare evig. Ingenting varer evig - men, i Blokken har industrieventyret foreløpig vart i 120 år, og de har ingen planer om å gi seg med det første.