I november 2016 vedtok Stortinget å flytte 33-skvadronen fra Andøya til Evenes. «Andøya flystasjon legges ned», heter det i stortingsvedtaket.

Nylig svarte statssekretær Paul Chaffey i Kommunal- og moderniseringsdepartementet på spørsmål fra VOL om omstillingsarbeidet i Andøy. Om frigjøring av arealene til Andøya flystasjon svarte han slik:

– Et godt samarbeid med næringsliv og lokale myndigheter er avgjørende. Forsvarsdepartementet (FD) har derfor gitt underlagte etater i oppdrag å få på plass en samhandlingsavtale, slik at Andøya Space Center/Andøya Test Center (ASC/ATC) kan få tilgang til flystasjonen for videre utvikling av egen virksomhet. Samhandlingsavtalen må avstemmes mot Forsvarets operative behov på kort og lang sikt, før den ferdigstilles, uttalte Chaffey.

Etterbruk

VOL har derfor bedt Forsvarsdepartementet utdype som ligger i begrepet «Forsvarets operative behov på kort og lang sikt». Som nevnt har Stortinget vedtatt at Andøya flystasjon legges ned, noe som vil vanskeliggjøre etterbruk «på lang sikt».

– Andøya er ikke definert som reserve- eller beredskapsbase for Forsvaret. Uavhengig av hvem som i fremtiden drifter flyplassen på Andøya, så vil flyplassen i totalforsvarstankegangen kunne brukes som base for mottak av allierte på samme måte som andre ikke-militære flyplasser. Og som nevnt i tidligere svar, Forsvarets etterbruk av fasiliteter på Andøya er en del av et helhetlig arbeid om basekonsept og allierte forsterkninger som nå pågår. Som forsvarsministeren har orientert Stortinget om, kommer regjeringen tilbake til dette, skriver Salbuvik.

Salbuvik vil ikke kommentere hva slags fasiliteter det er Forsvaret skal ha etterbruk av, eller hva slags kostnader som er forbundet med dette. Man vil heller ikke kommentere nærmere hva som ligger i Forsvarets behov «på lang sikt».

– Jeg må rett og slett vise til svarene du har fått av oss, skriver Salbuvik.

– Endret situasjon

Ordfører Jonni Solsvik mener det som nå skjer er en endret situasjon fra det som står i stortingsproposisjonen om Andøya flystasjon.

– Dette viser at utgangspunktet for proposisjonen er noe helt annet enn det som er situasjonen i dag. Derfor må Forsvaret utrede hva slags infrastruktur man må ha i fredstid og i krise. Etter at både Bodø og Andøya er vedtatt nedlagt, har ikke Norge tilstrekkelig kapasitet til å ta i mot allierte styrker – ved øvelser eller i krise. Etter mitt syn å Andøya flystasjon ha en rolle i dette. Det gjør at man er tilbake til start når det gjelder Andøya flystasjon, sier Solsvik.

Forsvarsdepartementet har beregnet at en videreføring av Andøya som beredskapsbase for Evenes, vil over 20 år koste 2,7 milliarder kroner mer enn en nedleggelse.