I forrige måned mottok kommunelege Ingebjørn Bleidvin et brev med klage på at kinolyden ved Stokmarknes kino er så høy at den kan være skadelig for publikum, og særlig barn. Arbeidstilsynet har sett på saken og bedt Bleidvin om å ta den videre.

Til VOL sier Bleidvin at han ikke har hatt anledning til å behandle klagen, men understreker at han ikke har vært borti tilsvarende problem tidligere.

– Det har vært tilfeller med høyt støynivå i barnehager, for eksempel, men ikke når det gjelder kinoen. Gangen videre blir å se på hvilke krav som gjelder i forbindelse med kinolyd og hvordan man kan dokumentere det, sier Bleidvin.

Fått lydhenvendelser underveis

Pelle Hansen har vært kinomaskinist ved Stokmarknes kino i mange år, og trør i dag til når det trengs. Han aldri hørt om klager på helseskadelig støy ved kinoen tidligere.

– Det har jeg ikke vært borti. Jeg har derimot vært med på at vi har fått henvendelser underveis i kinoforestillinger om at lyden er for høy. Da har vi skrudd ned forsterkeren umiddelbart. Ellers er lydanlegget forhåndsinnstilt fra leverandøren, sier han, og legger til at det nylig ble gjennomført en lydservice på anlegget.

Maks 110 desibel

Jan Eberholst Olsen er teknisk sjef ved Norsk filminstitutt. Han understreker at det finnes spesifikke lydkrav for lydanleggene ved norske kinoer.

– Øvre grense er på 85 desibel, i tillegg kan man mikse 20 desibel over det, slik at toppverdien blir på nærmere 110 desibel. Det kan for eksempel være en stor eksplosjon, et jetfly eller lignende. Men de øyeblikkene med maksverdiene er så korte og varer bare i noen sekunder, sier han.

– Ikke påvist helseskader

Den tekniske sjefen, som har vært i den tekniske kinobransjen i over 30 år, sier at det aldri har blitt påvist et tilfelle hvor lydnivået i norske kinosaler har vært skadelig for hørselen.

– Ingen tester har vist at kinolyden har vært skadelig. Husk på at kinolyd er dynamisk og endrer seg hele tiden. Noen ganger er det lavt, andre ganger høyt og stort sett ganske normalt. Sekvensene med makslyd er korte og har som hensikt å skape en bestemt følelse.

At lyden kan være ubehagelig noen ganger, er en ting, men det betyr ikke at den er helseskadelig, legger han til.

– Ingen klager på lav lyd

Ifølge Eberholst Olsen, skal alle filmer som vises på kino, vises med det lydnivået som filmskaperne har bestemt på forhånd. Det handler om at filmens kunstneriske uttrykk blir formidlet slik filmskaperne ønsker, noe som også gjelder bilde og fargekorrigering.

– I motsetning til bilder er lyd mye mer subjektivt og derfor gjenstand for større diskusjon. Kravene i bransjen er således at alle kinoanlegg har anlegg som er kalibrert riktig med utgangspunkt i akustikk og høyttalere. At publikummere opplever at kinolyden er for høy, er ikke uvanlig. Ved noen kinoer oppstår det da et dilemma. Mange velger derfor å ta henvendelsene fra publikum til følge og skrur ned volumet. Det er enkleste utvei og gjør at man slipper flere klager. Ulempen da er at resten av de i salen ikke får med seg hva som blir sagt, noe som igjen kan gjøre et inngrep og ødelegge litt av filmens uttrykk. Lyd er eksepsjonelt viktig i en kinofilm, fordi den setter i gang følelser for at folk skal engasjere seg i filmen. Dersom lydnivået er for lavt, skapes det ofte en distanse til handlingen slik at man lett mister interessen for det som skjer på lerretet. Eller for å si det på en annen måte, dersom lyden skrus ned, endrer man balansen i selve lydbildet, forklarer han.

–Bruk ørepropper

Eberholst Olsen har forståelse for at enkelte synes at lydnivået på norske filmer kan være i høyeste laget.

– Lyd er subjektivt og kinolyden kan skjære i ørene dersom du er for eksempel er ekstra sensitiv for lyder. Da er min anbefaling at du putter inn noe papir i øret, eventuelt bruker ørepropper for å dempe lyden, foreslår han.

Selv mener lydeksperten at kinolyden generelt er for lav.

– Men det er det ingen som klager på, slår Jan Eberholst Olsen fast.

Absoluttgrense

Ifølge Helsedirektoratets regelverk om hørselsskader når det gjelder musikk og helse, heter det i forskriftene at det ikke er fastsatt egne grenseverdier for hørselsskadelig lyd fra arrangementer.

Basert på relevante internasjonalestandarder er det definert en høyeste grense for lydbelastning som kan aksepteres uten at det oppstår fare for hørselsskade for større grupper av befolkningen. Lokale helsemyndigheter blir derfor oppfordret til å legge disse kravene til grunn for hele publikumsområdet, heter det reglementet.

Ifølge forskriftene er varslingsgrensen på 92 desibel dersom lyden er konstant i 30 minutter eller mer, og 130 desibel for lyd som er kortvarig. Tilsvarende er den absolutte varslingsgrensen på henholdsvis 99 og 130 desibel. Disse grenseverdiene gjelder for all forsterket lyd fra høyttalere og er basert på at arrangementet varer i halvannen time.