Vanligvis kniver Toyota og Volkswagen om å selge flest biler i Vesterålen. Men denne måneden må begge merkene se seg definitivt slått av en japaner på frammarsj: Nissan.

Totalt 17 Nissan-biler er nyregistrert i Vesterålen i februar, én varebil og resten personbiler. Til sammenligning har Toyota, som har solgt nest flest, solgt sju biler i februar.

– Vi har hatt god kontraktsinngang over lang tid, og forventa derfor høy registrering i februar, sier markedssjef Terje Gudbrandsen i Vesterålen bil.

Leaf på topp

Hovedgrunnen til at Nissan utklasser konkurrentene i februar, er at andregenerasjonsmodellen av elbilen Nissan Leaf ble sluppet i Norge i februar. Samtidig kom det en toppmodell, Leaf Tekna.

Det er første gang en ren elbil er øverst på salgsstatistikken. Volkswagen Golf, som tidligere har vært blant de mest solgte bilene, finnes både i el-, hybrid- og fossilversjon. Leaf er kun elbil.

– Grunnen til at Leaf ligger helt på topp, er at vi har begynt å levere til kunde av den nye Leaf-utgaven. En annen medvirkende årsak til den gode registreringstakten er at vi har en flott gjeng med ansatte både salg og ettermarked som jobber hardt hver dag for å få fornøyde kunder. Det gir seg positiv utslag på statistikken, sier Gudbrandsen.

8 Nissan Leaf ble solgt i februar i år - det samme tallet ble solgt i januar. Til sammenligning ble det kun solgt to Leaf i løpet av årets to første måneder i fjor.

Rett under Leafen på salgsstatistikken, ligger også Nissan, med sin Qashqai-modell - som det er solgt fem av i februar.

–  Qashqai fikk en facelift i fjor høst, med masse forbedringer. Den har vært populær siden den første kom ut i 2007, og holder stand. Vi ser at mange ønsker en bil med høy bakkeklaring og som de kan sette seg rett inn i, og den faller innenfor det segmentet, sier Gudbrandsen.

Til sammen ble det solgt 57 biler i februar i år, som er en nedgang fra 106 i januar og fra 74 i februar i fjor. Nedgangen i salg av personbiler er spesielt markant: fra 62 i februar i fjor til 39 i februar i år.

Vanligere i distriktene

– Det var bare et tidsspørsmål før elbil kom til å ta mer og mer markedsandeler også her. Vi hadde en god følelse da den nye Leaf-modellen kom om at den ville selge godt også i Vesterålen, sier Gudbrandsen.

Kommunikasjonsleder Petter Haugneland i Elbilforeningen er glad for at en elbil nå troner øverst på salgsstatistikken i Vesterålen. Han sier at interessen for elbil øker i distriktene.

– Elbiler selges bra over hele landet nå, det starta i storbyene, men vi ser at også distriktene begynner å komme etter. Selv om du bor i distrikts-Norge, er det ikke nødvendigvis slik at du kjører så mye lenger i det daglige. Det kan være en fordel, fordi folk i distriktene gjerne har tilgang til fast p-plass eller garasje, med egem ladestasjon. Da er elbil billig og praktisk i hverdagen, sier Haugneland. Han påpeker at mange husholdninger utenfor storbyene også har to biler, og da kan det for mange være praktisk å bytte ut en av dem med en elbil.

Det er likevel ikke slik at elbil passer for alle. Strøm er billigere enn bensin, men rekkevidden er ikke god nok for langturer.

– For de som kjører mye og langt, har ikke alle bilene nok rekkevidde i dag. Modellutvalget er ikke like stort som hos bensinbilene, men det endrer seg raskt. Sånn som Nissan Leaf, som nå kom med en ny modell med lengre rekkevidde, sier Haugneland, og legger til:

– Det er rekkevidden som er den store ulempen. Den må sjekkes i praktisk bruk. Det forhandlerne oppgir, er ikke alltid realiteten, i norsk klima, sier han.

Flere ladestasjoner

På elbilforeningens kart er det per i dag ført opp to hurtigladestasjoner i Vesterålen: En på Vesterålen bil i Sortland, altså Nissan-forhandleren, og en på tomta til Ayanda i Andenes havn. Gudbrandsen i Vesterålen bil mener det ikke er noe problem å få lada.

– Denne bilen har du muligheten til å kjøre på kryss og tvers av Vesterålen på én lading. Og så begynner det å bli en del hurtigladere i Vesterålen. Det er en på Sortland og en på Andenes. I løpet av året blir det satt opp flere, blant annet en til på Sortland og i Bø. Og for de fleste holder det å sette på lading når de kommer hjem, og la bilen lade over natta.

Esso Havna i Sortland har fått tildelt støtte fra Enova for å bygge to hurtigladere, og det skal også bygges i Bø - en ved Spar Vinjegården. Fjordcamp AS i Bø har også fått tilskudd for å bygge ut infrastruktur for elbillading.

Dermed er både Sortland og Bø kommuner ute av oversikten over hvilke kommuner Enova kan gi støtte for elbilladere i. Det er kommersielle aktører som bygger ut, men opp til førti prosent av prisen kan dekkes av Enovas støtteordning.

Det er fremdeles mulig å søke støtte til å bygge ut to hurtigladere i både Hadsel og Andøy.