– Vi håper å være oppe og gå på DAB-nettet i Lofoten og Ofoten til sommeren, sier daglig leder i Radio Bø, Ted Ivar Paulsen til VOL.

Styret i Radio Bø har i lengre tid hatt et mål om å nå ut til stadig flere lyttere utenfor Vesterålen. Nå ser det ut til at den prosessen går raskere enn først antatt.

– Vi har søkt om å få bruke Telenors mast på Skrova og har god tro på at det går i orden. Vi trodde først at det ikke var plass der, men så viste det seg at det likevel var kapasitet, forteller Paulsen.

Vil dekke mesteparten

I dag er det mulig å høre Radio Bø delvis på Lofast, og litt i Laukvik, der signalene kommer inn fra senderen på Steine. Ved å sende fra Skrova, vil Radio Bø dekke mesteparten av Lofoten.

– Det betyr mange flere lyttere, som igjen betyr mer inntekter når det gjelder både bingo og reklame, sier han.

Går alt etter planen håper de også å få opp en sender i Narvik i løpet av sommeren slik at lyttere i Ofoten også kan høre radio Bø. Det mest aktuelle stedet å plassere den senderen, er på Veggfjellet, som ligger mellom Herjangen i Narvik og Bogen i Evenes.

Trinnvis utvikling

Styreleder i Radio Bø, Arne Osnes, understreker at utbyggingen blir trinnvis og at det kan ta litt tid før Radio Bø blir å høre, i alle fall i Ofoten.

– Vi fikk innvilget DAB-området som omfatter Lofoten, Ofoten og Vesterålen i 2015. Dette har derfor vært planlagt en stund, men nå setter vi planen ut i live. Når vi har gjort det, vil vi ha dekning i vesentlige områder av Lofoten og Ofoten. Vi vil fortsatt ikke være helt i havn, men på god vei, understreker Osnes.

Større inntekter enn utgifter

I likhet med Paulsen, presiserer Osnes at større inntekter innenfor bingo og reklame er vesentlig faktorer for utvidelsen til radiokanalen.

– Vi styrker inntektene, men det er vesentlig at de blir større enn utgiftene når vi bygger ut. Det kommer stadig nye kostnader og derfor må vi sikre oss nye inntekter underveis. Vi håper derfor at regnestykket går i hop, sier han.

Regnestykket vil etter hvert ende på to og en halv million kroner, ifølge Osnes, inkludert det som har blitt gjort til nå og som skal gjøres. Bare monteringen av senderen på Skrova kan raskt koste et sted mellom åtti og hundre tusen kroner.

– Det meste er finansiert. Vi har fått tilskudd fra Medietilsynet og har også brukt en del egenkapital. Det koster steikandes mye, men skal vi levere det lytterne ønsker og å opparbeide et godt omdømme, må vi gjøre det som kreves, sier Osnes.

Må endre innholdet

Kvalitet blir et nøkkelord for Radio Bø når de etter hvert kan høres av titusenvis av lyttere i to nye regioner. Det innebærer at innholdet, i alle fall til en viss grad, også må være relevant for folk i Lofoten og Ofoten.

– Per i dag er programinnholdet i hovedsak vesterålsrelatert, noe som kanskje ikke er så spennende for innbyggerne i Gressvika. Vi må derfor ha innhold som sier noe om hverdagen til lyttere i Lofoten og Ofoten også. Eksakt hvordan vi skal gjøre det, har vi ikke bestemt oss for ennå. Samtidig kan det være interessant for lytterne i Vesterålen og høre om dagliglivet andre steder, og omvendt. Det gjelder å få til en god miks slik at vi blir relevante for alle som hører på. Vi mener i alle fall at Nordre Nordland kommer til å få et godt lokalradiotilbud når alt er oppe og går, samtidig som Radio Bø får et godt inntektsgrunnlag for å produsere god lokalradio. Målet er at Radio Bø skal bli den foretrukne radiokanalen i Nordre Nordland, slår Osnes fast.

Heldig med frivillige

Selv om det finnes en og annen lokalradio i Vesterålen og de to andre regionene, er Radio Bø den eneste som produserer jevnlig redaksjonelt innhold, noe de har gjort i over 30 år. Hva er årsaken til at de har klart å holde skuta på rett kjøl såpass lenge?

– Vi har vært heldige som har hatt så mange frivillige som har stått på og fortsatt stiller opp for oss, uke etter uke, uten å kreve noe for det. Det er også noe vi er avhengige av siden økonomien ikke tillater at vi har mange stillinger, sier Ted Ivar Paulsen.

God økonomistyring

I tillegg til stor innsats fra frivillige entusiaster, mener Osnes at det også er noen andre faktorer som har vært vesentlige for suksessen.

– Vi har tatt noen fornuftige beslutninger, som da vi overtok konsesjon i Andøy, Sortland og Lødingen. At vi har hatt god styring på økonomien er også sentralt. Parolen har hele tiden vært at inntektene skal komme før utgiftene. Næringslivet har også bidratt ved at de har kjøpt reklame. Staben har selvsagt vært lojale og arbeidsomme hele veien. Og så må vi ikke glemme alle de lojale lytterne våre, konkluderer Arne Osnes.