Administrerende direktør Lars Arve Jakobsen i Coop Nordland bekrefter overfor VA at man er i ferd med å omprofilere Coop Prix på Melbu.

– I vårt system sier vi bare Extra om den typer butikk vi nå går over til. Extra er Coops billigbutikker, og opererer i det mest konkurransepregede markedet. Vi synes det er naturlig å gjøre dette fordi vi mener vi har et godt grep om markedet på Melbu, og fordi vi ønsker å «kvesse på» litt ekstra. Det som blir annerledes er at vareutvalget blir større, og vi kommer til å ta i bruk større deler av butikkarealet, sier Jakobsen.

Målet er økt omsetning

Han kaller det en «billigbutikk med supermarkedsutvalg» og forteller at butikken innfører mulighet til at kundene selv kan skanne sine varer og betale. Dermed passerer butikken en teknologisk milepæl i Hadsel.

– Vi tror at de endringene vi gjør til sammen vil føre til 15–20 prosent i økt omsetning. Det er den ambisjonen, sier han.

– Alle er veldig spente

På Melbu er butikksjef Brynhild Rengård i full sving med å forberede omprofileringen.

De to gleder seg til nyåpningen av butikken.

– Alle er veldig spente, både ansatte og kunder. I en overgangsperiode blir det en del snekkervirksomhet og støy, men jeg håper og tror kundene bærer over med det. Jeg har så langt inntrykk av at de har forståelse for at det blir litt rot en stund, sier Rengård.

Hun har jobbet i butikken i seks år, de siste fire som sjef. Etter planen vil hun altså fra 4. mai være sjef for en Coop Extra-butikk.

– Nå får dere «ny» butikk og Rema ny butikksjef. Hvordan opplever du konkurransen mellom de tre dagligvarebutikkene på Melbu.

– Konkurranse er bare sunt. Det får oss alle til å skjerpe oss, sier Rengård som er tilbakeholden når det gjelder tall.

– Vi gikk med pluss i fjor. Det er alt jeg kan si.

På spørsmål om størrelse på resultat og omsetning viser hun til direktør Jakobsen. Han svarer på sin side at Coop ikke offentliggjør tall for enkeltbutikker.