– I forbindelse med innføringen av flyseteavgiften, sa vi klart fra til regjeringa at det ville få følger, noe som ble bagatellisert. Konsekvensen var at det gikk ut over distriktene. Nå koster det like mye å reise over Vestfjorden som til utlandet, sier Aasvik.

Færre antall seter

Hun understreker at Widerøe har signalisert over tid at de kutter i avgiftene, og at nyheten om rutekuttet derfor ikke kommer som en overraskelse, men presiserer at det likevel er svært ubeleilig.

– Vi har hele tiden vært kritiske til avgiftsøkninga siden det har hatt innvirkning på flyprisene. Det viktigste er i hvilken grad kuttet medfører setereduksjon. Jeg har ikke fått sett på detaljene, men det ser ut som om vi har færre seter mellom Tromsø og Skagen. Det er dumt, fordi det allerede er et knapt tilbud og som i tillegg er dyrt, sier Aasvik.

Frykter pasienter får lide

Hun frykter at konsekvensene av færre avganger, særlig går ut over personer som er i en sårbar situasjon.

– Regninga vil i stor grad gå til de som skal til Universitetssykehuset i Tromsø for å få hjelp og behandling, sier hun.

Nå mener hun at regjeringa må gjøre noe.

– Det er det eneste som hjelper. Avgiftene går utover distriktene. Skagen er fra før veldig forskjellsbehandlet siden vi ikke er inne på fotrutenettet. Flytilbudet må prioriteres høyere enn det blir i dag. Nå er det viktig at regjeringa tar ansvar, sier ordføreren, før hun fortsetter:

– Det som er spesielt med kortbanetilbudet for vårt vedkommende,  er at det på en måte er vårt buss og togtilbud. Derfor er vi veldig avhengig av at det fungerer godt i et område der verdier skapes, i både sjømatnæringa og reiselivet, slår Siv Aasvik fast.