Vi spoler tilbake til 1985: Kåre Willoch er statsminister i Norge, Ronald Reagen velges til president i USA for andre gang, Schengen-traktaten blir underskrevet, «Rainbow Warrior» senkes på New Zealand, «Bobbysocks» vinner Grand Prix og i Moskva styrer Andrej Gromyko. Dette var begivenheter Per Eilertsen, Einar Mårstad og Karl Torset (død) brydde seg mindre om. De etablerte selskapet Vesterålen Shipping på Sortland.

Fryst fisk

– Vi startet som et rent meglerfirma. Vi meglet fryst fisk, og hadde blant annet en del japanske båter som kom til Vesterålen for å hente sild.

Etableringen av Vesterålen Shipping falt sammen med kollapsen og gjenoppbyggingen av NVG-sildestammen. I noen år på begynnelsen av 1990-tallet var all NVG-sild samlet i Vestfjorden, Tysfjorden og Ofotfjorden. Det tjente sortlendingene på. Verden ville ha sild, og meglerne på Sortland hadde apparatet på plass. De hadde kontakt med båter. De hadde kontakt med selgere. Kommisjonene tikket inn.

Mot slutten av 1990-tallet bestemte Sortland kommune seg for å selge ut fryseterminalen i terminalbygget. Vesterålen Shipping slo til, og i 1997 skiftet selskapet navn til CTG – Coldstore and Transport Group. Deretter skjedde mye i rask rekkefølge.

–  Vi var med på å bygge fryseterminaler i Kirkenes, Hammerfest, Måløy, Kristiansund og Tromsø Tromsø, gjerne med Norges Råfisklag som medeiere. Ut over 2000-tallet kontraherte vi to båter, og fikk inn Eimskip som medeier, beretter Einar Mårstad. Litt etter litt overtok det islandske fraktselskapet hele CTG, og skiftet senere navn til Eimskip CTG i 2006 og Eimskip Norway i 2014.

Halv milliard

I fjor passerte Eimskip CTG (konsernet) for første gang en halv milliard kroner i omsetning. Omsetningen endte på 531 millioner kroner (414 millioner i 2016). Driften i konsernet endte på 23,2 millioner kroner (53 millioner kroner i 2016) og 24,6 millioner kroner før skatt (52,3 millioner kroner i 2016). I konsernet inngår Kirkenesterminalen, Vesterålen Shipping, Marien Eiendom, Eimskip Shipping og Eimskip Murmanskap. Hammerfest Fryseterminal og Tromsøterminalen Eiendom er tilknyttede selskap. Konsernet hadde i 2017 32,5 millioner kroner i lønns- og pensjonsytelser for sine 50 ansatte.

Vekst

– Da vi startet selskapet i 1985 så jeg nok i for meg at selskapet skulle vokse å bli så stort, sier Per Johan Eilertsen til VOL. Han driver i dag innen bygg, og er daglig leder i Nordteam Bygg.

Einar Mårstad sier at utviklingen utover 1990- og 2000-tallet tilsa at veksten kom til å komme. Han er ikke overrasket over at Eimskip CTG har vokst seg så store.

– Intensjonen med selskapet var at det skulle bli vekst, sier han.

Etter hvert som veksten kom ble arbeidsdagene vel lange. Eierne begynte å se seg om etter ei «utgangsdør».

–  Jeg hadde 200 telefoner i døgnet og 14 dager ferie. Det var jeg ikke lysten på lengre. For oss eiere var det egentlig en slags «styrt avvikling». Vi samarbeidet med Eimskip i flere år før de fikk lov å kjøpe. Først fikk de kjøpe en minoritetspost. Deretter flertall og overtakelse av hele selskapet. Vi fikk betaling og fire uker ferie igjen, humrer Mårstad.

–  Er du fornøyd med utviklingen i selskapet?

–  Absolutt. Eimskip hadde litt problemer i finanskrisetida, men det hadde mange selskap. Eimskip CTG fungerer veldig bra.

Hans Martin Iversen (t.v) var daglig leder i CTG. Foto: Knut Ivar Aarstein

Lokalepatriot

Siden Mårstad trakk seg ut av CTG har han satset på eiendom. Han ønsker, som han sier det, å få til utvikling på Sortland. Coop-bygget på Strand, Ahlsell/Nilsson bygget i Vestmarka, Rema nord for brua og Biltema-bygget ved brua er alle bygd med Mårstads hjelp.

Han har nye planer på gang, men sier at det er litt vanskelig å skaffe gode tomter i Sortland senter?

–  Så hva er neste bygg?

– Det får du ikke vite denne gangen. Jeg må ha noe å holde på med, og det skjer ting, men ting tar tid, slår Mårstad fast.

Eimskip Norway

Eimskip er et børsnotert islandsk fraktselskap, som i fjor omsatte for 664 millioner euro og hadde et EBITDA-resultat (resultat før avskrivninger og finans) på 57 millioner euro.

Selskapet ble etablert i 1914, og har 63 kontor i 20 land. Selskapet opererer 22 fartøy og har over 1.800 ansatte. Eimskip Norway ledes av Lara Konradsdottir.

Tall i201520162017
Sum driftsinnt.417467555
Driftsresultat42,45323,2
Før skatt45,252,324,6
Sum eiendeler369325297