Utgangspunktet for klagen var at Sandnes Montessoriskole søkte om godkjenning av en ny skole med 8-10.trinn for 39 elever etter den friskoleloven, paragraf 2-1. Utdanningsdirektoratet avslo søknaden etter en såkalt skjønnsmessig vurdering.

I klagen står det blant annet at friskolelovens formål er gitt for svak betydning sett opp mot vertskommunens uttalelse, slik at vertskommunenes høringsuttalelse har fått for stor betydning i direktoratets skjønnsmessige vurdering og avslag.

Har oppfylt minstekrav

Uttalelsen skygger over et stort mindretall i kommunen som er positive til friskole. Klager hevder at kommunes uttalelse om: Uøkonomisk skoledrift, krisenedleggelse og irrasjonell skolestruktur er udokumentert, har vekslende motiver og er uegnet som argument mot opprettelse av friskole.

I svaret sitt, presiserer Utdanningsdirektoratet at det fremgår av friskoleloven og forarbeidene, at det er lovens mening å legge til rette for alternative skoler, men at det ikke foreligger rett til godkjenning etter friskoleloven, selv om minstekravene i loven er oppfylt.

Friskoleloven åpner for at Utdanningsdirektoratet skal foreta en skjønnsmessig vurdering av skolens søknad hvor det blant annet legges vekt på hvilke konsekvenser en godkjenning vil få for den offentlige skolestrukturen, skolefaglige hensyn, behovet for skolen og budsjettmessige hensyn. Ved vurderingen av hvilke konsekvenser en godkjenning etter friskoleloven vil få for den offentlige skolestrukturen, er det relevant å legge vekt på uttalelsen fra vertskommunen, heter det i brevet.

Kan få konsekvenser

Videre står det å lese i brevet at selv om vertskommunens uttalelse ikke skal være avgjørende for sakens utfall, er uttalelsene relevant når direktoratet skal vurdere behovet for skolen og hvilke konsekvenser en etablering av en friskole vil ha for den offentlige skolestrukturen og kommunens økonomi.

I dette tilfellet fremstår det som om konsekvensene for kommunen kan bli negative i en slik grad at Utdanningsdirektoratet mener at de må vektlegges, heter det i brevet.

Utdanningsdirektoratet presiserer ellers at i slike saker vil det ofte være usikkerhet rundt størrelsen på de økonomiske konsekvensene. Samtidig støtter ikke Utdanningsdirektoratet Montessoriskolens uttalelse om at kommunens uttalelse er udokumentert etter friskolens svar.

– Kan undergrave kommunen

Direktoratet mener at det er viktig at skolestrukturen i kommunen er forutsigbar i en situasjon hvor det har vært behov for å gjøre endringer.

Da vil opprettelsen av en friskole kunne være med på å undergrave kommunens beslutninger. For øvrig vises det til vurderingene i vedtaket, heter det i brevet.

Utdanningsdirektoratet konkluderer med at de har vurdert klagene fra Montessoriskolen, men at de likevel ikke kan omgjøre vedtaket. Nå oversendes klagen videre til Kunnskapsdepartementet.

VOL har vært i kontakt med styreleder i Sandnes Montessoriskole, Håkon Østgård, som ikke ønsker å kommentere avslaget før kveldens styremøte.