Det hele startet da ekteparet Jorunn og Svein Magne Husjord begynte med geitehold i 1983. Først i 2004 valgte de å satse på ysting som heltidsgeskjeft. Siden har det gått slag i slag.

Etter en rolig vinter, går de snart inn i høysesongen, som varer fra april til desember.

– Da blir det full rulle, med produksjon av geitost og åpen gårdsrestaurant, i tillegg til at vi tar imot forhåndsbestilte grupper, forteller Svein Magne Husjord.

All melken som gårdens 300 geiter produserer, danner grunnlaget for osteproduksjonen, som er selve grunnstammen i produksjonen. Osten blir kokt i ysteriet Den Sorte Gryte, i en sort gryte, som for øvrig er bakgrunnen for navnet.

Den Sorte Gryte, med alle sine fasiliteter. Foto: Privat

40 prosent av omsetningen

Etterspørselen etter den brune geitosten er særlig stor.

– Den brune geitosten står for mellom 30 og 40 prosent av den årlige omsetningen, opplyser Husjord.

Bedriftens regnskap ser stadig bedre ut. Fra å ha røde tall i 2016, økte de omsetningen et sted mellom 25 og 30 prosent i fjor. Målet er at økningen skal fortsette.

– Målet er å øke omsetningen med 20 prosent hvert år og på den måten bli en stabil arbeidsplass i bygda. Om noen år håper vi at omsetningen er doblet sammenlignet med i dag. For å gjøre det, må vi også doble produksjonen. Dette er noe vi skal bruke tid på, men vi skynder oss langsomt, sier han.

SAS er kunde

Den nevnte geitosten har også vekt interesse blant større matimportører. Siden i desember i fjor har flyselskapet SAS bestilt 300 kilo geitost.

Mathallen i Oslo har så langt bestilt 600 kilo og er derfor en enda større kunde enn det sagnomsuste flyselskapet. I tillegg er delikatessebutikken Frogner Spesial, i Oslo, også en svært god kunde. Totalt sett utgjør disse tre bedriftene per i dag, Den Sorte Grytes største kundegruppe og har til sammen bestilt nærmere ett tonn med geitost.

– Og så har vi en del mindre kunder, inkludert butikker i Vesterålen, Tromsø, Harstad, Ofoten, Tysfjord og Bodø. Men det er artig å ha såpass store og profilerte kunder som SAS og Mathallen. De virker til å være fornøyde, i tillegg er det også god markedsverdi for oss, sier han.

Fra restauranten kan de besøkende se rett ned i geitefjøset. Foto: Privat

Dobler bemanningen

Når de nå går inn i høysesongen, dobles bemanningen. Ved siden av Husjord og kona, er det seks andre personer som skal bidra, inkludert på ysteriet, i fjøsen og på restauranten, som er en del av ysteriet.

– Fra og med april blir vi seks personer på fulltid, og to på deltid. Vi trenger den bemanningen med tanke på at vi har mye å gjøre, og at det etter hvert kommer en del besøkende hit, sier Husjord.

Selve fjøset er på 600 kvadratmeter, mens ysteriet er på 300 kvadrat, og restauranten 100.

– Det er en veldig åpen løsning, der man kan sitte i restauranten og se rett inn i fjøset, forteller Husjord.

Jorunn Husjord driver Den Sorte Gryte sammen med ektemmannen. Foto: Rune Nilsen

Karamellpudding og kake

I tillegg til den populære geitosten, selger ysteriet også mye av andre typer oster, som salatost og periodevis camembert.

– Det går også mye karamellpudding, som er veldig populært. Og så har vi en frossen ostekake det går mye av, sier han.

Å drive et ettertraktet ysteri krever ikke bare arbeidsinnsats, det krever også at det investeres mye i utstyr.

– Mye av omsetningen går med til å investere i nytt utstyr, for å gjøre hverdagen enklere og mer effektiv slik at vi får laget mer ost av jevn, god kvalitet, sier han.

Hardt arbeid

Når vi lurer på hvorfor bedriften har gjort det såpass bra, svarer Husjord at det handler om hardt arbeid.

– Vi har utvikla oss sakte, men sikkert. Vi har satset på hardt arbeid i en tid der lokalmat er i skuddet. Vi får god drahjelp fra lokalsamfunnet, som vil ha lokal mat. For oss er det viktig å utvikle oss hele tiden, sier han.

I november skal osteprodusentene delta på VM i ost, som blir arrangert i Norge for første gang. Da deltar de både med brun og hvit geitost. Ellers fortsetter lokalmatprodusentene sin iver etter å lage et best mulig produkt.

– Målet vårt er å lage gode produkter av ekte, rene råvarer og å gi gjestene våre en ekte opplevelse hvor alle sanser tas i bruk. I tillegg ønsker vi å skape en trivelig arbeidsplass for oss og de ansatte, slår Svein Magne Husjord fast.