Regjeringa har i disse dager sendt forslag til ny kommunelov på høring.

Der foreslår de blant annet å gi utvida myndighet til ordførerne. Dette legger de opp til at ordførere kan gjøre med ny lov:

  • Få forslagsrett i folkevalgte organer der han eller hun ikke er medlem, bortsett fra i kontrollutvalget. Det begrunnes med at ordføreren kjenner sakene godt og kan bidra konstruktivt til konkrete løsninger. Ordføreren har møte- og talerett i utvalg i dag.

  • Treffe vedtak i hastesaker, delegert fra kommunestyret. Det begrunnes med at det er en praktisk og hensiktsmessig ordning. Dette kan delegeres til ordføreren også i dag.

  • Opprette utvalg på eget initiativ, begrenset til utvalg som bare kan forberede saker som ikke er prinsipielle.

Skeptisk Bjørkmo

Sortlandsordfører Tove Mette Bjørkmo (Ap) er skeptisk til endringene.

– Slik som min hverdag er, vet jeg ikke når jeg skal få tid til å gjøre mer. Det handler om ressurser til å gjøre det også. Men det kan også høres ut som at ordføreren skal gis mer makt. Det kan være tøft å få så mye makt, og skulle ta så mye ansvar alene. Jeg må se nærmere på forslaget før jeg kan gi et presist svar, men i utgangspunktet er jeg skeptisk. Det blir mye makt på én person. Det er godt å ha et kommunestyre og et formannskap å lene seg på når man skal ta avgjørelser, sier hun.

Bø-ordfører Sture Pedersen (H) ser ikke noe umiddelbart behov for en slik endring.

– Jeg burde sikkert satt meg mer inn i det, men umiddelbart vil jeg si at jeg syns vi har et system som fungerer rimelig godt. Det er viktig for meg å forankre ting i kommunestyret og partiene.

– Hvis det blir en frivillig ordning, ville jeg ha forsøkt å forankre det i øvrige organer. Jeg tror det er stor forskjell på store og små kommuner, jeg føler jeg er veldig tett på folk, og hadde jeg hatt ønske om å få oppretta et utvalg, kunne jeg fått til det i dag gjennom organene vi har, sier han.

– Bra med justeringer

Ordfører Karianne Bråthen (Ap) i Øksnes ser heller ikke helt vitsen med forslagene.

– Jeg tenker det er fint at det er kommunestyret som får avgjøre en del ting. Jeg har ikke opplevd det som problematisk at jeg ikke har større delegasjon. Jeg har jo allerede talerett, så jeg vet ikke hva jeg skal med forslagsretten. Et overordna organ kan instruere et underordna, vi har det vi trenger. Og jeg syns det er viktig at formannskapet og kommunestyret har det overordna ansvaret, sier hun.

Andøy-ordfører Jonni Solsvik (H) har fått med seg det nye lovforslaget, og er jevnt over positiv til endringene.

– Jeg er klar over endringene, og jeg syns det er bra at det blir gjort justeringer som gir det mulig for ordføreren, gitt kommunestyret delegerer det, å kunne treffe vedtak. Det er i tråd med det jeg mener er fornuftig. Når det gjelder oppnevning av utvalg, vil det vanligvis ikke gjøres i noe vakuum, det vil gjøres i dialog med formannskap og kommunestyre. De to andre tingene, syns jeg er fornuftig, sier han. Solsvik frykter ikke at endringene vil gi for mye makt til ordføreren:

– Nei. Det viktigste er ikke om det ligger mye makt hos en ordfører, men at den ikke blir «misbrukt». Det handler jo om samhandling med de øvrige politiske nivåer, sier han.

– Gjøres i dag

Hadsels Siv Dagny Aasvik (Ap) mener mye av dette gjøres allerede.

– Mye av dette er allerede praksis i kommunenorge, så det er egentlig ei lovfesting av noe mange kommuner allerede praktiserer i større eller mindre grad. Det er fint at det blir samme kjøreregler for alle, sier hun.

Hun er likevel ikke entydig positiv.

– Å treffe vedtak i hastesaker må være noe man gjør svært unntaksvis. Som regel vil jeg tenke at det er mye bedre å sammenkalle formannskapet til hastemøte så langt som det er mulig, sier hun.

Aasvik er, som de andre ordførerne, opptatt av at maktbalansen i kommunens ledelse skal veie tungt.

– Kommunestyret er det øverste organet, og respekten for kommunestyret er noe som må ligge i bunn for enhver ordfører. Det er i realiteten svært lite en ordfører kan gjøre uten å ha kommunestyret velsignelse med seg.