Forslaget til detaljreguleringsplan som nå skal ut på en syv ukers høring innebærer etableringen av et nærings – og kontorbygg som også inneholder leiligheter. Det er skissert 15 til 17 leiligheter i bygget som etter planen strekker seg langs hele Ranværingsgatas nordvestlige side, fra Havnegata til Markedsgata.

Bygget ønskes reist med to hoveddeler, knyttet sammen ved hjelp av en del med trapp og heishus. Rådmannens saksbehandler kaller forslaget «moderne og spennende».

– Det er forsøkt å få fram grovkonturene av et fartøy. Mot krysset Ranværingsgata og Havnegata er bygget avrundet som en baug. Midt i bygget er byggehøyden noe lavere og skaper assosiasjoner til et dekk. Helt nordvest rager bygget opp til fem etasjer noe som kan forestille et styrehus, står det skrevet i rådmannens innstilling til politikerne der det anbefales å sendte planen ut på høring.

SPØR OM PARKERING: Varaordfører Kurt Jenssen. ARKIVFOTO

– Positivt prosjekt

På pedagogisk vis trakk politikerne først fram det de likte ved det Ranværingsneset eiendom AS nå ønsker å realisere.

– Det er positivt med et slikt prosjekt i sentrum, og det er positivt å se noen som vil bruke penger og viser tro på Hadsel, sa Einar Roger Pettersen (Ap).

Men:

– Er prosjekteringen tilstrekkelig når det gjelder parkering både for boliger og næringsdrift?, spurte han seg selv og den andre i formannskapssalen.

Varaordfører Kurt Jenssen (Sp) hadde tilsvarende tanker.

– Dette er et kjempeflott prosjekt. Det eneste store spørsmålet jeg har er parkering. Å beslaglegge flere p-plasser i sentrum er det samme som å be om at ikke så mange kommer og handler, mente han.

SLIK?: Illustrasjon av hva utbyggeren ønsker seg. ILLUSTRASJON: RANVÆRINGSNESET EIENDOM AS

– Satser for frikjøp er for lave

Spesialrådgiver i Hadsel kommune, Hans Christian Haakonsen, innledet sin parkeringsprat med et overordnet blikk.

– Ifølge en transportutredning som er laget for Stokmarknes sentrum finnes det i dag 570 parkeringsplasser. Men dette tallet vil gå ned til 509 i forbindelse med etablering av miljøgata, sa han.

Haakonsen viste så til at planforslaget for Ranværingsneset legger opp til parkering i underetasje.

– Men det vil ikke være nok for å innfri kravene om parkering ved slike byggeprosjekt. De ønsker derfor frikjøpe 19–21 plasser (se faktaboks), sa han.

Problemet, etter spesialrådgiverens syn, er at frikjøp så langt har vært for billig.

– Men satsene er så lave, at vi bare hare fått inn 300.000 kroner. Det får du ikke mange parkeringsplasser ut av. Mitt juleønske er at dere får gjort noe med frikjøpsordningen. Den skaper en forventning om at kommunen fikser, sa han.

Elkjøp inne i bildet

Haakonsen var imidlertid rask med å opplyse om at folket i Ranværingsneset eiendom, med daglig leder Rolf Lossius i spissen, har opptrådt løsningsorientert i spørsmålet rundt parkering.

– Han har vært i samtaler med Per Johnsen og de tilbakemeldingene jeg har fått tilsier at de ønsker å stikke hodene sammen med kommunen for å utvikle parkeringsplasser i området rundt Elkjøp og dette nye bygget, sa han.

Ønsker fremdrift

Politikerne vurderte et kort øyeblikk en utsettelse av saken i påvente av avklaringer rundt parkering. Men av hensyn til fremdrift valgte de heller å enstemmig sende planen ut på høring, med en formulering som sa at rådmannen parallelt med høringen fremforhandler en løsning som sikrer flere parkeringsplasser.

Dette i tillegg til de utbyggingsavtalene for vann og avløp, realisering av torget og etablering av ny trafo som lå i rådmannens innstilling fra før.