– Vi skal nå sette ned en arbeidsgruppe i Statens vegvesen som skal jobbe med dette, sier Svein Kåre Strøm i Statens vegvesen.

Det er allerede avholdt møter med Andøy kommune og Andøya Space Center om saken. Men flere skal høres.

– Nasjonal turistveg blir en viktig samtalepartner. Det blir også Nordland fylkeskommune som veieier, Andøy kommune og befolkningen på Bleik som skal bruke veien, sier Strøm.

263 millioner

Da fylkesrådet og fylkestinget i Nordland utarbeidet budsjett og økonomiplan for 2018, ble det avsatt 263 millioner kroner til rassikring av veien mellom Andenes og Bleik.

– Vegen mellom Bleik og Andenes er svært skredutsatt, og de senere år skjedd steinskred og steinsprang som har gjort at vegen har blitt stengt for trafikk. Dette til tross for at Statens vegvesen har gjennomført flere skredsikringstiltak. Det foreslås derfor å bygge en tunnel på ca 1.100 meter og 480 meter ny veg i dagen, med en oppstartssum i 2019 og byggestart i 2021. Totalkostnad er beregnet til 263 millioner kroner, heter det i økonomiplanen. Prosjektet har en usikkerhet på 40 prosent.

Tre alternativer

Fylkestinget tok utgangspunkt i ett av de tre alternativene for tunnel som foreligger – nemlig en tunnel fra kirkegården på Bleik gjennom fjellet til Bjørndalen utenfor Andenes.

Det finnes to andre alternativer. Alle alternativene har innløp nord for kirkegården på Bleik. Det ene alternativet er en tunnel som har utløp rett sør for den eksisterende tunnelen på fylkesvegen. Det andre alternativet har utløp i Oksebåsen.

To år

Strøm sier at det vil ta rundt to år før et byggeprosjekt kan sendes ut på anbud.

– Vi har ett år på oss til å få vedtatt en reguleringsplan. Den skal vedtas av kommunestyret i Andøy. Deretter har vi ett år på å lage en teknisk plan som danner grunnlaget for anbud, sier Strøm.

Nasjonal turistveg

I tillegg til en rasfarlig vei, er det særlig to andre forhold som har betydning for prosjektet. Det ene er turistvegen langs vestsiden av Andøya. Det andre er rakettskytefeltet i Oksebåsen.

Nasjonal turistveg har etablert et utsiktspunkt i Klæva, på Andenes-siden av dagens tunell. To av alternativene vil lede trafikken utenom dette punktet.

– Nasjonal turistveg har ikke uttalt seg om prosjektet, men det kommer man til å gjøre, sier Strøm.

Andøya Space Center

Andøya Space Center (ASC) ser helst at man velger alternativet med utløp i Bjørndalen. Da ledes all trafikk utenom Oksebåsen der rakettforskningsbasen ligger.

– ASC er en høyteknologisk bedrift og med tiltakende bruk av høyteknologi og med stadig økende krav fra kunder og norske myndigheter om å beskytte skjermingsverdig informasjon og teknologi. En offentlig vei gjennom området gjør dette svært utfordrende, skriver Odd Roger Enoksen i et brev til Statens vegvesen.

Enoksen peker også på at vegen gjennom Oksebåsen må stenges ved rakettoppskytinger.

– Sperring av vei under enkelte arbeidsoperasjoner og oppskvtinger oppleves som svært krevende og tiltakende krevende i takt med økende trafikk, skriver Enoksen.

– Sikkerhet viktig

Ordfører Jonni Solsvik sier at Andøy kommune skal vedta reguleringsplanen for prosjektet. Kanskje vil man også ha en mening om hvilket alternativ som bør velges.

– Det er mulig kommunestyret bør si noe om det. Men før vi kan gjøre det, må vi få en vurdering av hvilket alternativ som gir best sikkerhet, sier Solsvik.