Når M/T «Holmøy» skyter nota, er det et mannskap på fire på dekk som sørger for at alt går riktig for seg i de fiskeredskapen skal i havet. Basen eller nettmannen har til enhver tid direkte kommunikasjon med skipperen.

Vi befinner oss i nærheten av Røstbanken vest for Lofoten, og tråleren er på jakt etter å få torsk i trålposene, som skal produseres til fryst hodekappet fisk av topp kvalitet.

Påpasselig hele tiden

I rorhuset har skipper Ruben Adolfsen overblikk over alt som skjer på dekk, i det trålposene og til sist tråldørene går ut. Akkurat i dag er været forholdsvis rolig, bølgene når ikke å slå inn over hekken på båten. Der er dager det arbeidet på dekk ikke bare er vått, det er også krevende fordi det alltid er mye å følge med på.

– Ser du den spesielle måten de går på, at de vagger litt? Det er fordi det er glatt på dekket, sier Adolfsen.

Trålen skytes, det vil si de to trålposene er på vei ut i havet. Foto: Marius Birkeland

I mannskapet på 21 som er med på dette skiftet er det mange vesterålinger, men også to fiskere fra Færøyene. Bergleif Laberg er en av dem og han forteller hva som er viktig når man arbeider på tråldekket.

– Man må ha øynene med seg og hele tiden og være våken. Det er fort gjort at det kan skje en ulykke fordi det er så mye å passe seg for. Hvis man for eksempel ikke har fått hvilt godt nok på frivakta, så er det ikke bra. Du må være påpasselig og oppmerksom og se deg for hele tiden, sier fisker Bergleif Laberg fra Færøyene.

Han stortrives i det freske arbeidet på dekket.

Bergleif Laberg fra Færøyene synes det å arbeide på dekk er topp. – Freskt og godt for livet, smiler han. Foto: Tone M. Sørensen

– Javisst, se bare her hvor flott det er. Dette er freskt og det er rett og slett godt for livet, smiler han.

Farligst, men også det med mest trivsel

Fiskere har Norges farligste yrke, ifølge en Sintef-rapport gjennomført av forskningsleder Ingunn Marie Holmen. Hun har sammen med kolleger fra Sintef Fiskeri og havbruk gjennom flere år analysert årsaker til ulykker i den norske fiskeflåten. Ulykkesstatistikken for arbeidslivet viser at ingen lever mer utsatt på jobben i Norge enn våre rundt 9000 fiskere.

De er hele tiden påpasselige i arbeidet på dekk, som ofte skjer under røffe forhold. Foto: Marius Birkeland

Bergleif forteller at det å ha en rutinert og dyktig skipper, gjør at faren for ulykker blir redusert. At arbeidet foregår rolig og uten stress minsker risiko.

– Skipperen er utrolig flink og gjør aldri noe med mindre han er hundre prosent sikker, og da går det veldig bra, sier Laberg.

Forskningen viser forresten også at det er ingen som har større trivsel i arbeidet enn fiskere. 99 prosent av de spurte i undersøkelsen svarer at de ofte eller alltid trives på jobben. At det er et fritt yrke, og et godt kameratskap er det som er med å trekke fiskeryrket til trivselstoppen.

De som arbeider på dekk er en godt samkjørt gjeng. Foto: Tone M. Sørensen

– Javisst, det er et veldig bra crew om bord. Jeg trives veldig godt, vi har det flott her. Og det er helt ypperlig å være fem uker på arbeid og deretter fem uker med fri hjemme. Og god lønn også, det er helt topp, humrer Bergleif Laberg.

Personlig sikkerhetsutstyr

Alle som jobber på dekk har personlig sikkerhetsutstyr, hjelmer og redningsvester og sko med vernetå. Morten Rasmussen fra Myre er nettmann på dekk, og en av de som leder arbeidet på tråldekket, i likhet med basen.

Nettmann Morten Rasmussen fra Myre i midten, han er sjef på dekk under styrmannsskiftet. Foto: Marius Birkeland

Han har arbeidet på trålere siden 2012 og har vært med M/T Holmøy siden båten var ny i 2016.

– At jeg er nettmann betyr at det er jeg som er dekkssjef på styrmannsvakta, forklarer Rasmussen, som har direkte kommunikasjon opp til rorhuset når han er på dekk.

– Det at vi har kommunikasjon gjør at vi unngår misforståelser, for blir det misforståelser mens man holder på, da er det fort gjort at det kan gå galt, sier han.

Våken og forsiktig

På dekket passer nettmannen på at det ikke blir vase på wire, kjetting og gummibobbiser (store blåser, journ.anm) i det de går ut.

– Hvis vi ikke får rettet på dette, kan det bli ødelagt og fisken går ikke inn i trålposen slik den skal. Da blir man bare plaga, sier han og tilføyer at det er gjeve folk å arbeide i lage med, de er gode på å følge ordre og gjøre det han vil de skal gjøre på dekk.

Trålnota hives, den heises inn ved hjelp av vinsj, og dekksmannskapet følger med. Foto: Tone M. Sørensen

– Du må «ha auan med deg» når du arbeider på dekk. For det kan skje at noe slites, og da må man ikke stå i veien, sier Rasmussen, som forteller at han selv aldri har opplevd ulykke om bord, men har hørt om ei ulykke på en annen tråler for mange år siden, der er mann ble kappet i to av en wire. Heldigvis er det sjeldent det går så galt.

– Å ha auan med seg og være våken og forsiktig hele tiden, er det vi gjør og da går det bare fint, sier han.

Tenker sikkerhet

På dekket åpnes de to trålposene i bunnen, og fisken slippes ned i to store tanker under dekk, der den fortsetter inn i fabrikken. Da gjør dekksmannskapet klart til at trålen skal skytes på nytt, og når den er ute igjen, forsvinner de ned i fabrikken for å arbeide under dekk.

Basen på dekk, Maciej Jagiello i aksjon.

Bas Maciej Jagiello, populært kalt Mac forteller at de tenker sikkerhet hele tiden når det arbeides på dekk.

Han forteller at det er et godt samkjørt mannskap, de fleste har jobbet sammen i 6-7 år. Han roser hele mannskapet om bord, og sier det er et godt crew og at når man er vant til å jobbe sammen går det hele veldig smidig.

– Jeg jobber sammen med trivelige folk. Å ha bra folk på dekk, og at vi tenker sikkerhet er det viktigste, sier Jagiello.