– Barna blir mindre stresset og mer mottakelig for læring når hun er med. Noen synes det er veldig skummelt og ekkelt å lese. Med hunden tar vi bort fokuset fra at de ikke kan, eller er dårlige til å lese, og flytter det over på hunden. Slik at hunden blir en mestringsressurs, smiler Sunniva Omma.

Kan mange triks

Den syv år gamle labradoren Tess og Omma er leid inn av Antrozoologisenteret og dyrebar omsorg. Dette er i sammenheng med et forskningsbasert prosjekt som de har sammen med Dysleksi Norge. I 20 uker skal de jobbe sammen med elevene på Melbu og Sandnes.

– Vanligvis har vi en gruppe på to og en gruppe på tre elever, med en pause på 35 minutter imellom. Selv om det ikke virker som at hun gjør så mye, blir det stilt krav til henne hele tiden. Hun skal for eksempel alltid være rolig og ligge stille, forklarer Omma.

Sunniva Omma, her sammen med Tess, skal i 20 uker hjelpe elevene ved Sandnes og Melbu skole med å bli flinkere til å lese.

Har god lydighet

Tess kan flere triks som for eksempel «spill død» og «vink». Hun kan også plukke opp gjenstander og gi dem til elevene. Disse blir ofte brukt i undervisningen gjennom leker som hjelper elevene med å lære å lese. Omma har blant annet laget en liten bok med snor, som Tess kan hente og gi til elevene. De har også et brett med gummiender, med forskjellige ord på undersiden. Disse kan elevene kaste til hunden, og så må de lese ordet på undersiden når Tess kommer tilbake med den.

– Tess var seks år da jeg fikk henne. Det er mye vanskeligere å trene en voksen hund. Hun har god lydighet, men ikke alle triksene er perfekte. Men barna synes det bare er moro at hun ikke alltid får det til. Det at hun takler det og trives med jobben, er viktigere enn at triksene er perfekte. For hun liker å ligge og bli klappet på, noe som er veldig viktig, sier Omma.

Motiverer

I tillegg til å gjøre triks legger Tess gjerne hodet i fanget til elevene når de skal lese høyt. Dette hjelper dem med å slappe av og gjør at elevene ikke synes det er fullt så ekkelt. Omma er også utdannet pedagog i tillegg til at hun har studert dyreassistert intervensjoner med hund.

– Barna gleder seg til Tess kommer. Flere av barna spør om det er i dag hunden kommer. De blir også motivert til å komme til disse timene. Det er ikke sånn at de gruer seg til å gå på skolen, avslutter Omma.