Miljøgata som er under planlegging vil, dersom det finnes penger til realisering, i stor grad definere Stokmarknes sentrum i overskuelig fremtid. Derfor var det både forståelig og fra kommunens side nok gledelig å se at det kom så mange at kaffekannene var tomme allerede før den innledende orienteringen var over.

– Vi må dyrke vår egen identitet og ikke være «hvilken som helst» nordnorsk by. Kanskje unngå for mye hortensia og prestekrager, og heller tørre å tenke stort og gjøre oss interessante. Nå har vi sjansen til nettopp dette, sa Hans Christian Haakonsen, spesialrådgiver i Hadsel kommune, i sitt forsøk på å inspirere folkemøtet.

– Dramatisk kutt i p-plasser

Planen som for tiden er ute på høring inneholder grep som skal gjøre Markedsgata mer trivelig, miljøvennlig og tilrettelagt for myke trafikanter. Konkret betyr det brede fortau, eget sykkelfelt og enveiskjøring fra banken til Rema 1000.

I tillegg heter det i planforlaget at det av «hensyn til bedring av miljøet i gata foreslås å redusere antall parkeringsplasser i både Markedsgata og på torget». Trond Bottolfsen, som presiserte at han snakket for gårdeierne, er blant flere som er bekymret for hvilke konsekvenser et slikt grep vil få for butikkene i gata.

– 74 plasser i Markedsgata skal etter denne planen bli til 20 hvorav fire er handikapplasser. Det er en dramatisk reduksjon og det foreligger ingen tiltak for å løse problemene dette fører til. Det kommer til å gå utover handelen, noe som igjen påvirker trivselen i sentrum, mente mannen som blant annet er styreleder og største eier av Bykuben.

Som et avbøtende tiltak for å erstatte parkeringsplasser i sentrum er det foreslått rundt 50 nye plasser ved rådhuset.

– Vi vet at folk ikke vil komme til å parkere der og handle nede i Nesset. Vi må prøve å være smarte her, slik at etableringen av miljøgata tilfredsstiller både de som ønsker parkering og de som ikke gjør det, sa Per Johnsen, Elkjøp-eier som sammen med Ranværingsneset eiendom allerede skal være i dialog med kommunen om en ny parkeringsløsning i den delen av sentrum.

– Passer ikke med biler og eksos

Som Johnsen nevnte finnes det også flere som mener fjerning av parkeringsplasser er en av miljøgateplanens beste kvaliteter.

– Det passer ikke å kalle det en miljøgate hvis det er masse biler og eksos. Jeg mener flest mulig av dem må bort fra sentrum og jeg tror ikke handelsstanden vil lide av det, sa Greta Solhoff.

– Det bør ikke være antall parkeringsplasser som avgjør, det er butikkeiernes ansvar å gjøre seg gode for meg som forbruker, mente Kate Adolfsen-Trabelsi, leder for Stokmarknes vel.

Nytt torg

I tillegg er torget et sentralt element i miljøgateplanen. Det er blant annet foreslått et amfi med en universelt utformet rampe og at paviljongen erstattes med en lettere seiltakkonstruksjon som flyttes til nordøstre del av torget.

Dyre drømmer

Denne typen ambisjoner koster penger. Ifølge seniorrådgiver Hans Christian Haakonsen er totalkostnaden for hele miljøgateprosjektet beregnet til 67 millioner kroner.

– Derfor vil det nok være nødvendig å dele opp prosjektet i forskjellige trinn og samtidig kutte kostnader der det er mulig, sa han om forslaget formannskapet i februar sendte på sju ukers høring.

Kommunen har totalt satt av 11 millioner kroner til miljøgata i 2018–19. Det er imidlertid mulig å søke fylkeskommunen om støtte til stedsutvikling.

– Fylket kan bidra med opptil 50 prosent av kostnaden ved slike prosjekter. Men halvparten av 67 millioner er mer enn det finnes til fordeling i hele fylket, sa Haakonsen.

Kommunen oppfordrer alle med en mening om fremtidens sentrum til å komme med innspill innen høringsfristens utløp 24. april.