Statens vegvesen har startet utredningsarbeid for å velge ett av tre alternativer for ny tunnel på fylkesvei 976, alle med innkjøring nord for kirkegården på Bleik, men med tre forskjellige utløp.

Reguleringsplan ferdig 2018?

Da fylkesrådet og fylkestinget i Nordland utarbeidet budsjett og økonomiplan for 2018, ble det avsatt 263 millioner kroner til rassikring av veien mellom Andenes og Bleik. Prosjektleder for utredningen ved Statens vegvesen, Svein Kåre Strøm, sier at han håper reguleringsarbeidet blir ferdig i desember 2018. Da vil man gå igang med en teknisk plan før prosjektet sendes ut på anbud.

Livlig debatt

Diskusjonen er livlig blant kafékameratene som møtes daglig på Bleik Landsbyservice.

– Det er bare flaks at ingen har blitt skadet i alle disse årene med ras av stor stein. Det har vært på nippet flere ganger, sier en engasjert taxisjåfør til Andøyposten. Karene rundt bordet er enige om at veien bør sikres snarest, og de fleste mener at tunnel er eneste løsning. Agnar Norheim er ikke enig:

– Det må da finnes bedre og billigere alternativ enn tunnel, og hva med Nasjonal turistvei og det nylig anlagte utsiktspunktet?

Kritiske til tunnel

På nabobordet har en gruppe damer, som også bruker å ha sitt faste hjørne i kaféen, sterke kritiske synspunkter om planene.

– Hva med hensynet til alle turistene og Nasjonal turistvei som kommer til å bli avskåret om man velger tunnel som går ut i Bjørndalen? Da har jo alt arbeidet med å skape denne attraksjonen vært forgjeves, og turistnæringen både på Andenes og Bleik blir skadelidende, sier Rigmor Aronsen Törmä. Jorunn Jacobsen følger opp.

– Hvor er logikken? Den ene hånden vet ikke hva den andre gjør, dessuten er det veldig værhardt oppe i Skarsteindalen. Om løsningen med utløp i Bjørndalen velges kan man jo risikere at Andenes blir isolert om veien over til Skarstein blir stengt på grunn av uvær, sier hun. De lurer òg på om andre alternativ til tunnel skal utredes.

Alternativ til tunnel?

Statens vegvesen presiserer at dette i utgangspunktet er et rassikringsprosjekt, for å sikre fylkesveien mellom Andenes og Bleik.

– Alternativ til tunnel skal ikke utredes av oss, sier prosjektleder hos Statens vegvesen Svein Kåre Strøm.

– Vi har tre alternativer med tunnel som vi skal utrede og det primære for oss er rassikring. Men vi må og veie opp hensyn til interessenter som Nordland fylkeskommune, trafikantene, Andøy kommune, Andøya Space Center og Nasjonal turistvei, sier han til Andøyposten.

Utsiktspunkt på Klevodden?

– Å ivareta utsiktpunktet på Klevodden, er et moment i avveiningen, sier Strøm. Vi spør ham hvorvidt det vil være mulig å beholde dette om man går inn for løsningen som går utenom Andøy Space Center.

– Det vil være svært problematisk å beholde utsiktspunktet om løsningene med tunnel som ender enten ved Andøya Space Center eller i Bjørndalen velges, sier han,

– Kostnadene vil også være en del av vurderingene for valg av alternativ. Til syvende og siste er det Nordland Fylkeskommune som avgjør, men vi vil holde en åpen prosess med alle parter underveis, sier han til Andøyposten. Høsten 2018 vil man ha en høring før reguleringsplanen vedtas, og det videre planarbeidet om rassikring fortsetter.