Til slutt endte det med at Deniz trakk Skatteetaten for retten. Men før saken havnet i Vesterålen tingrett kom Skatteetaten med et tilbud om forlik som 40-åringen til slutt godtok. Ifølge restauranteieren innebærer det en tilbakebetaling på rundt 850.000 kroner som han har betalt for mye i skatt og moms de siste årene. Men han jubler ikke av den grunn.

– Dette har ødelagt livet mitt, rett og slett. Det har kostet enormt med energi, sier mannen som for tiden er sykmeldt fra rollen som daglig leder i Den glade kokk.

– Klaget og klaget uten resultat

Deniz ønsker å gå eventuelle rykter i møte ved å fortelle om saken i media. Mannen som startet restauranten på Stokmarknes i 2007 forteller at det hele startet med et bokettersyn i 2013. Det resulterte i en etterberegning av skatt og merverdiavgift som var langt høyere enn det Deniz allerede hadde betalt.

Han klaget på hvert eneste vedtak, de havnet i både Skatteklagenemda og Klagenemnda for merverdiavgift, uten resultat. Han så ingen annen utvei enn å betale inn summer på totalt cirka 850.000 kroner for årene 2010, ’11 og ’12. Men Deniz var likevel overbevist om at dette var altfor mye og hyret blant annet advokat.

– Det ble jo ikke hevdet direkte at jeg hadde stjålet penger, men det er veldig ekkelt å ha en slik sak hengende over seg, sier han.

Skatteetaten kommenterer ikke

Restauranteieren forteller om et enormt antall timer egeninnsats for å bevise at han har rett. Et av problemene for Deniz skal ha vært at det var Skatteetaten som satt med dokumentene som kunne bevise dette hele tiden mens klagesakene pågikk.

Vel å merke er dette basert utelukkende på stokmarknesmannens ord. Skatteetaten har fått en rekke spørsmål om saken fra oss, men avstår fra å svare.

– På grunn av vår taushetsplikt er vi forhindret fra å kommentere enkeltsaker, lød e-postsvaret fra Per Storlien, kommunikasjonsrådgiver i Skatt nord.

Stor forskjell i innkjøpspris

Da saken var avsluttet i klageinstansene, fikk Deniz tilbake alt av kvitteringer, bilag, fakturaer og andre relevante papirer.

– Det som har hatt aller størst betydning for at summen ble så mye større handlet om innkjøpspris. Derfor satte jeg meg ned og gransket innkjøpsprisen for hver eneste ingrediens vi har på menyen og sammenlignet med den innkjøpsprisen Skatteetaten har brukt i sine beregninger. Her var det enorm forskjell. For å ta ett eksempel, så mente de at innkjøpsprisen for pepperoni var 82 kroner, mens jeg kan bevise at den var på 113 kroner. Og sånn kunne jeg fortsatt. Blant annet hadde det som var stykkpris for isbergsalat blitt omgjort til kilopris Ikke rart de mente at jeg hadde tjent mye mer enn det som faktisk var tilfellet, når de opererte med slike summer. Det er uforståelig at dette ikke ble oppdaget og tillagt vekt mye tidligere, sier han.

I tillegg skal det ha vært hevdet at Deniz har kjøpt varer i Sverige for så å selge i restauranten.

– Jeg får alle mine varer levert av Asko, bedyrer han.

– Burde hatt erstatning

Deniz forteller at han først ikke ville godta forlikstilbudet. Blant annet fordi han mener han skulle hatt erstatning for belastning og tid brukt på saken.

– Men selv om jeg eventuelt hadde vunnet i tingretten, kunne saken blitt anket videre. Da kunne det fort gått enda flere år og det orker jeg ikke. Denne saken har tappet meg for energi. For fem år siden hadde jeg ingen grå hår, nå er hodet fullt, sier han.

Det finnes et lyspunkt i saken som Deniz ønsker å trekke fram.

– I forbindelse med at jeg omgjorde Den glade kokk fra enkeltmannsforetak til aksjeselskap, måtte jeg søke om ny skjenkebevilling. Da hadde jeg denne saken hengende over meg, men likevel viste politikerne skjønn og det ble et enstemmig ja. Det varmet, forteller han.

– Klarer ikke en ny slik sak

Som en blytung stein til byrden har de siste fem årene også inneholdt en rekke dødsfall i Deniz’ nærmeste familie. Deriblant broren og nevøen i en gasslekkasje i hjemlandet Tyrkia. 40-åringen forteller at han har lidd av depresjon, at han for tiden er sykemeldt og at han ikke ser for seg å bli værende i restaurantbransjen i veldig mange år til.

– Jeg er fryktelig redd for nye anklager fra Skatteetaten. Nå har jeg sett hvor krevende det er å kjempe mot dem, og jeg har ikke krefter til å stå i en slik prosess én gang til. Saken har omtrent ødelagt livet mitt, og jeg håper på ganske kort sikt å kunne selge restauranten, forteller han.