Kystverket har to slepebåter som skal dekke hele nordområdet, fra Røst til Russland-grensa, og en av dem - Strilborg - er nå ute av drift.

Det skal skyldes en elektrisk brann i fartøyet, som brøt ut søndag.

Tavlebrann

– Søndag skjedde det en tavlebrann om bord. Det var snakk om røykutvikling, fra en elektrisk brann. Båten lå til kai og skulle gå ut fra Sortland da det skjedde, sier sjøtrafikksentralsjef Ståle Sveinungsen i Kystverket.

Sveinungsen omtaler situasjonen som relativt udramatisk, mannskapet tok seg selv av brannen, det var ingen utrykning fra brannvesenet. Men det gjør at båten er tatt ut av drift inntil videre, og fremdeles ligger til kai ved Sortland havn.

– Vi driver og kartlegger skadene nå, det er elektrikere om bord. Inntil videre avventer vi rapport fra dem, før vi vet noe om hvor lang tid det vil ta å reparere båten, sier Sveinungsen.

Erstattes av Kystvakta-båt

På grunn av brannen har Kystverket måttet ta i bruk en Kystvakta-båt.

– Kystvakten fikk forespørsel fra Kystverket om å sette inn ressurser i slepebåtberedskapen. Vi benytter derfor KV Harstad i denne rollen inntil Strilborg er klar igjen i slepeberedskapen, sier nestkommanderende Steve Olsen ved kystvaktbasen i Sortland.

Dette skal også, slik VOL forstå det, være grunnen til at KV Harstad lå ute i sortlandssundet gjennom deler av helga.

– Vi har inntil videre avtale med KV Harstad, til vi får på plass en mer permanent løsning. Det er en førstehjelpsløsning, vi venter på en mer permanent løsning, fordi Kystvakta jo har sine egne oppgaver, sier Sveinungsen.