Det ble stort engasjement på Vesteraalens Avis sin facebookside etter folkemøtet om sentrumsplanen, da VA spurte om folkemeningen etter forslaget om et betydelig kutt i antallet parkeringsplasser i Markedsgata.

Før avisen tok helg fredag var det kommet en lang rekke kommentarer om emnet, og mange var skeptiske til tanken på færre parkeringsplasser.

Innvendingene gikk i store trekk ut på hensynet til eldre og bevegelseshemmede, samt til komforten for den jevne butikkhandlende.

Kommuneplanlegger Hans Christian Haakonsen har merket seg engasjementet for sentrumsplanen. Han setter pris på det. Det var blant annet mange som nylig tok turen til folkemøtet om sentrumsplanen.

Når det gjelder innspill om parkeringshus, sier han følgende:

– Det har vært vurdert både å legge parkeringshus på en fylling i sjøen, samt bruke berget bak Hurtigrutens Hus.

– Det er imidlertid så porøst at man hadde måttet plukke ned hele fjellet, og da ville man fått et veldig dyrt parkeringsanlegg, påpeker han.

Diskuteres

Haakonsen sier at det diskuteres alternative planer til parkering i forlengelse av planene om Miljøgata, men at det er for tidlig å si noe om ennå. Han ber imidlertid VAs lesere om ikke å nøle med å komme med innspill til planene. Fristen er 24. april.

June Østeng Jakobsen er blant de mer konstruktive.

– Lag mer parkering, og legg miljøgata nede i Havnegata slik at det kan bygges brygge bak Rødbrygga ved «Finnmarken». Se bare på Svolvær og Tromsø hvor fint og populært det er der, med tanke på turister, og båter som kommer til.

– Da blir det mulighet for flere butikker og restauranter langs kaipromenaden.

Per Solhoff har også sterke meninger om sentrumsplanen.

– De fleste har føtter å gå med, og det er sikkert mulig å parkere andre steder enn akkurat i Markedsgata. En trenger ikke parkere utenfor hver butikk. Noen få har det behovet, og det finnes det løsninger på.

– Jeg har sagt det veldig mange ganger: Lag parkeringshus i fjellet bak Hurtigrutens Hus. Dersom folk skal tviholde på mange parkeringsplasser i Markedsgata blir det neppe miljøgate der, og det vil se ut som en dass til evig tid.

Gågate

Glenn Eirik Hansen mener det bør være gågate fra Stokmarknes Vel til Sparebanken.

– En slik gate vil løfte Stokmarknes skikkelig, mener han. Hansen er helt enig med Solhoff om at fjellet bak Hurtigrutens Hus burde vært sprengt ut til parkeringshus.

– Torget nedenfor paviljongen vil gjøre bedre nytte som parkeringsplass, enn Markedsgata, hvis man kan flytte torget til krysset ved vinmonopolet, mener Hansen.

– Steng gata for trafikk, og lag gågate. Da blir det miljøgate, skriver Ole-Bernt Kristiansen.

– Uten parkering i umiddelbar nærhet dør butikkene. Da blir det flott miljø, skriver Arne Lockert.

– Bygg en strandpromenaden fra sykhuselva til bruenden og kall promenaden for miljøgate, mener Helge Johan Ingebrigtsen.

– Hvor skal alle bilene parkeres? Hvordan skal butikkene få levert sine varer? Her er det snakk om store trailere hver dag, påpeker Anne-Lise Schei.

Send inn: Kommuneplanlegger Hans Christian Haakonsen oppfordrer så mange som mulig til å sende sine innspill til planforslaget. Paviljongen ligger tynt an.

– Vil rammes

Finn Helgesen viser til Andenes, som har miljøgate. Den fungerer ifølge han ikke så bra.

– Det er ikke nok parkeringsplasser på taket til Bykuben, bare fire plasser. Helgesen mener handelen i hovedgata vil rammes dersom det lages miljøgate.