Det ble sprengt etter masser i nærheten av Moloveien i Bø, og i den forbindelse skjedde det et uhell. Det førte til at veien holdt på å skli ut.

Sprengningsuhellet skjedde i 2016, og gjorde at bygginga av både kaia i Bø og fiskemottaket til Hovden ble forsinka.

Nå omtaler avisa Kyst og fjord at Hovden fisk og entreprenør Secora, som skulle utføre sprengningsarbeider i forbindelse med havneutbygginga, har saksøkt hverandre.

Secora stevnet Hovden fisk i januar, for syv millioner kroner. Senere i vinter svarte Hovden fisk med å kreve tre millioner fra Secora.

Dermed bærer det til retten for de to selskapene.

Uenige om uhell

Saken bunner i at Hovden fisk sa ja til å stå som tiltakshaver, for å få fortgang i planene om utbygging av havna, som også ville komme godt med for Hovden. Da uhellet skjedde i 2016, ble Hovden dermed stående som juridisk ansvarlig for det hele.

Hovdens advokat Olav Johansen mener skyldspørsmålet er enkelt.

– Secora har sprengt i stykker kommunens veifundament og deler av veien, fordi man har gått utenfor den avtalte sprengningslinja. Slikt skal ikke forekomme, og den som er ansvarlig for uhellet må selv betale. I stedet krever altså Secora erstatning for at selskapet var nødt til å utbedre veien før arbeidet kunne fortsette, sier Johansen til avisa.

Secora mener altså at det ikke var de som skal betale for utbedring av veien etter sprengningsuhellet. Deres advokater ønsker ikke å uttale seg om saken, ifølge Kyst og fjord.

Havn og kai

Kommunen er eier av veien, men siden Hovden fisk, ikke kommunen, sto som tiltakshaver for havnearbeidet, er ikke kommunen involvert i denne konflikten, som gjelder to private selskaper.

Havna sto ferdig i 2016, og kort tid etter skulle arbeidet med å bygge kai på havna starte.

Det er en egen historie i seg selv - her har budsjettet sprukket med nesten 9,4 millioner kroner, og kommunen vurderer rettslige skritt mot de private selskapene de har benyttet i arbeidet. Du kan lese mer om dette i en sak hos VOL senere denne uka.