– For dem som har hatt et opphold i vinter, anbefaler jeg å starte rolig med korte turer og øke på lengden etter hvert. Det er lurt å ha en jevn progresjon og trene jevnt og trutt. I stedet for å trene én dag og så går det kanskje et par uker til neste, sier Robin Jakobsen, som konkurrerer aktivt.

Korte turer

Jakobsen har konkurrert i flere år, blant annet i Birkebeineren og NM i Masters i Bodø i fjor. Master er en klasse for dem over 30 år som sykler aktivt, men som ikke er på elitenivå.

– Når du trener på det nivået som vi gjør, må utstyret være tipp topp. Så vi ser over utstyret etter hver tur, vasker og smører det. For de som ikke er så opptatt av å gjøre dette, og som tar fram igjen sykkelen etter vinteren, kan det være greit å sjekke at bremsene og girene fungerer. Dekk er ferskvare, så det kan hende det er lurt å sjekke om slanger og sånt må byttes ut også, sier Jakobsen.

Konkurrerer: Robin Jakobsen deltar på flere konkurranser i løpet av sykkelsesongen.

Selv sykler han ikke hele året, men trener likevel jevnlig for å opprettholde formen.

– De som sykler lite klager ofte over at de får så vondt i rumpa, skuldrene og sånt. Dette er en tilvenningssak, så hvis du sykler videre og ikke gir deg, går det over. For det finnes ingen rask eller enkel løsning. Det er bare trening som skal til, sier Jakobsen.

For å opprettholde motivasjonen gjennom hele sommeren, kan det være lurt å sette seg et mål å jobbe mot.

– Det er lurt å sette seg et mål for sesongen. For eksempel at man skal sykle til eller rundt Langøya. Men folk bør ikke legge ut på sånne turer uten trening, sier Jakobsen.

Vis hensyn

Jakobsen anbefaler uerfarne syklister å holde seg på veier der det er lite trafikk for å unngå farlige situasjoner.

– Det har vært mange diskusjoner rundt hva syklistene skal gjøre når de sykler langs veien. Hvis de sykler rolig kan de sykle på gangfeltet, men da skal du ikke sykle raskere enn 10 kilometer i timen. Men for oss som ofte er oppe i 30 kilometer i timen, er det livsfarlig hvis vi møter på noen på fortauene, forteller Jakobsen.

Det er viktig å vise hensyn overfor andre medtrafikanter hvis du ferdes langs veien for å unngå ulykker.

– Du skal ikke sykle midt i veien, men du skal ikke sykle helt på kanten heller. Det er lurt å plassere deg litt ut i veien slik at du synes. Da blir det heller ikke så fristende for dem som kommer bak deg å kjøre rett forbi hvis det kommer bil imot. Hvis du sykler litt ut må de legge seg ut før de kjører forbi. Men det har skjedd at folk har blitt presset av veien. Men det er ikke lurt å passere bilistene. Man må ta hensyn til hverandre og slippe dem forbi, forklarer Jakobsen.

Men selv om du følger trafikkreglene og viser hensyn, kan det likevel skje ulykker.

– Jeg anbefaler folk å sykle der det er minst trafikkert. Hadseløya har ganske lite trafikk sånt sett. Hvis man skal sykle til Sortland kan det være lurt å sykle «bakveien», sier Jakobsen.

Mulig å unngå veien

For de som ikke er så gira på å sykle langs veien, finnes det også andre alternativ.

– Jeg vil også anbefale folk å sykle i terrenget. Mange tror at de må ha en dyr terrengsykkel for å sykle i terrenget. Men mange har helt greie sykler, og det finnes mange fine stier som det er mulig å sykle på. Det å sykle i terrenget er undervurdert, men er ikke vanlig før senere i sesongen. Det er fortsatt snø i fjellene, så det begynner vi ikke med før rundt Sankthans, sier Jakobsen.