I forrige uke la regjeringen fram konseptvalgutredningen (KVU) og kvalitetssikringen (KS) for Forsvarets planer om etablering av Evenes som base for kampfly (QRA) og maritime patruljefly (MPA).

– Utredningene gir oss rett i mye av det vi har poengtert når det gjelder arealbehovet på Evenes. Det vil tvinge seg fram en trinn 2-utbygging på Evenes slik at man får et Ørland-syndrom der kostnadene vokser, sier Eilertsen.

Han peker på at det i utredningene finnes beskrivelse av planer for å utvide flystasjonen på Evenes både når det gjelder lasting og lossing av våpen og mottak av allierte styrker.

I KS-rapporten står det blant annet:

– Dersom det fremtidige behovet for lasting og lossing av eksplosivinnhold endres, vil det i samtlige alternativer kunne etableres en plattform for lasting og lossing av eksplosiver, uten at sivil flytrafikk påvirkes. KVU-en estimerer investeringskostnaden til dette å være på 312 millioner kroner.

Dersom det må bygges en slik plattform, vil totalkostnaden for Evenes nærme seg 5 milliarder kroner – 1,5 milliarder mer enn det Stortinget la til grunn.

Dersom man ikke bygger en slikplattform, vil man i praksis kun være i stand til å armere fly om natta mens den sivileflyterminalen er stengt.

– Belyser usikkerhet

– Kvalitetssikringsrapporten er god. Den belyser all usikkerheten og det meste av dette er relatert til MPA-virksomheten, sier Eilertsen.

Han trekker også fram at det også er infrastruktur som ikke er tatt med i KVU-en.

– Dette gjelder blant annet bygg for redningsutstyr. Det vises også til at man mangler erfaring med å bygge store bygg som flyhangarer og legger inn stor usikkerhet for å kunne komme unna med økte kostnader, sier Eilertsen.

– En sum penger

Han mener konseptvalgutredningen knapt fortjener navnet.

– KVU-en, hvis vi kan kalle den det, viser bare hva kan få til for en gitt sum penger. Vi frykter at det her blir som Ørland, der kostnadene øker etter hvert som utvidelser tvinger seg fram, sier Eilertsen.

Debatt 3. mai

Det ligger nå to såkalte dokument 8-forslag i Stortinget som omhandler beslutningsgrunnlaget for nedleggelsen av Andøya flystasjon.

Disse forslagene skal debatteres i Stortinget 3.mai. Men skjebnen til forslagene blir trolig avgjort før det,når Stortingets forsvars- og utenrikskomité skal avgi sin innstilling i slutten av april.