Tidligere i år var det Vesterålen interkommunale legevakt på Stokmarknes som ble kontrollert av Arbeidstilsynet. Nå er det ambulansens virksomhet ved Nordlandssykehuset på Stokmarkens som skal gås nærmere etter i sømmene.

I en henvendelse til helseforetaket Nordlandssykehuset informerer Arbeidstilsynet om bakgrunnen for tilsynet, som vil skje over et fem timers langt besøk den 21. juni.

Verneombud

I tillegg til ambulansestasjonens ledelse skal lokale verneombud og eventuelt tillitsvalgte være til stede på tilsynet. I henvendelsen fra Arbeidstilsynet oppfordres virksomheten til å ta med sentrale personer under tilsynet, begrenset til seks personer totalt. Bedrifthelsetjenesten for ambulansevirksomheten oppfordres også til å delta. Fra Arbeidstilsynet er det seniorinspektørene Kirsti Eldby og Roar Wulff Førde som skal gjennomføre tilsynet.

Forebygger

– Arbeidstilsynet fører tilsyn med at virksomhetene følger arbeidsmiljølovens krav for å forebygge arbeidsrelatert sykdom og skade. I 2018-2019 skal vi gjennomføre tilsyn med ambulansetjenesten. Arbeidstilsynet vil kontrollere hvordan virksomhetene etterlever krav i gjeldende helse-, miljø- og sikkerhetslovgivning (HMS). Vi gjennomfører tilsyn i et utvalg ambulansestasjoner ved helseforetaket, og vil som oppfølging av tilsynene gjennomføre et veiledningsmøte med sentrale personer i helseforetaket. Veiledningen vil gjennomføres en tid etter tilsynene, heter det i meldingen fra Arbeidstilsynet.

Stasjonen fungerer godt

Ambulansesjef i Nordlandssykehuset, Jan Ove Edvartsen i Bodø, sier i en kommentar til VOL at Arbeidstilsynet gjennomfører et nasjonalt tilsyn med helsevesenet generelt, herunder ambulanser i hele Norge.

– Arbeidstilsynet kontrollerer et visst antall ambulansestasjoner i landet. For Nordlandssykehuset sitt vedkommende er det snakk om fem stasjoner fordelt over hele fylket, inklusive Stokmarknes. På Stokmarknes har vi en ny og fin stasjon hvor alt fungerer veldig godt, sier ambulansesjef i Nordlandssykehuset, Jan Ove Edvartsen til Vesterålen Online.

Ledelse

Arbeidstilsynet retter spesiell oppmerksomhet mot hvordan ledelse i samarbeid med verneombud, tillitsvalgte og øvrige arbeidstakere jobber for å forebygge arbeidsrelaterte belastninger som kan føre til helseplager og sykdom.

– Vi vil også se på hvilke tiltak som er iverksatt for å sikre et fullt forsvarlig arbeidsmiljø, heter det fra Arbeidstilsynet.

Helse, miljø og sikkerhet

Hensikten med tilsynet er blant annet HMS-opplæring for ledere, vernetjeneste og øvrige ansatte. De skal også se nærmere på ledelse og medvirkning i samarbeid med verneombud og tillitsvalgte. Det er også fokus på systematisk HMS-arbeid: kartlegging, risikovurdering, handlingsplan, rapportering og avvikshåndtering knyttet til ergonomiske, biologiske og psykiske belastninger. Tilsynet ser også på virksomhetens system for planlegging og kontroll med arbeidstiden. Det skal også vurderes hvorvidt informasjon og opplæring knyttet til relevante risikoforhold er godt nok.

Pålegg og tidsfrister

– Dette er temaer som vil kunne medføre pålegg med tidsfrist for utbedring der tilsynet avdekker mangler. I tillegg vil Arbeidstilsynet innhente informasjon om arbeidslokaler, ambulansen og arbeidstidsordninger. Hensikten er å skaffe oversikt over forholdene knyttet til arbeidsplassen og arbeidstidsordninger i ambulansetjenesten i hele landet. Funn ved ambulansestasjonene vil være viktige i veiledningsmøtet med helseforetaket etter tilsynene, melder Arbeidstilsynet, som også forventer at verneombudet er i dialog med arbeidstakerne i forkant av møtet, og at arbeidsgiver legger til rette for dette.

I god tid før Arbeidstilsynets besøk ved ambulansen på Stokmarknes, skal virksomheten sende inn dokumentasjon på en rekke forhold, med frist 11. juni.

Ansvar og oppgaver

Nordlandssykehuset må gi Arbeidstilsynet en oversikt over ambulansetjenestens organisasjon samt hvordan ansvar, oppgaver og myndighet er fordelt i HMS-arbeidet. De må beskrive hvordan HMS-arbeidet er organisert og hvordan det utøves ved ambulansestasjonen. Helseforetaket må også gi kopi av siste gjennomførte kartlegging og risikovurdering med tilhørende tiltaksplan knyttet til ergonomiske, biologiske og psykiske belastninger. I tillegg må de beskrive ambulansetjenestens rutine for hvordan vold, trusler og andre uheldige belastninger som følge av kontakt med andre forebygges, meldes, håndteres og følges opp.

Gruppeintervju

I tillegg til at lederen for ambulansetjenesten, verneombud, tillitsvalgte, og bedriftshelsetjenesten deltar, skal det gjennomføres gruppeintervju med inntil fem arbeidstakere uten leder- eller personalansvar.

– Vi ber om at virksomhetsleder samarbeider med verneombudet om hvem som skal delta i gruppeintervjuer. Det bør være et representativt utvalg med hensyn til alder, kjønn, utdanning og arbeidserfaring, poengterer Arbeidstilsynet.