12. april vedtok formannskapet i Sortland å oppheve dispensasjonen fra arealplanen, med sitt krav om reguleringsplan, som de tidligere hadde gitt til masseuttaket på Kringelen. Samtidig fastslo de at de mener masseuttaket ikke skal være omfatta av et slikt krav, fordi det har vært i drift så lenge.

Uttaket startet opp på 70-tallet, og har blitt drevet av og på i tiårene siden. Ved oppstart var det ikke krav om reguleringsplan. Å pålegge dem det nå, vil være å gi loven tilbakevirkende kraft, er formannskapets syn.

Uenighet om lovlighet

Åtte av formannskapets ni medlemmer stemte for dette forslaget. Kun Rødts Christoffer Ellingsen stemte mot, og mente det var mest i tråd med pålegget fra fylkesmannen å kreve reguleringsplan for uttaket.

Han reagerte spesielt kraftig på at formannskapet ikke vil bruke reguleringsplan for å avklare konfliktene rundt uttaket. Han mener formannskapets vedtak bryter med et kommunestyrevedtak.

– Når formannskapet gjør dette, har de egentlig oppheva det som ble vedtatt i forrige planen i 2005, da vi krevde reguleringsplan. Det er en alvorlig sak, de har forkasta tidligere vedtak, uten at forslaget som nå vant fram er sendt på høring, sa han til VOL tirsdag.

Siden kommunestyret er det høyeste organet i kommunen, er det i utgangspunktet kun de som kan overkjøre egne, tidligere vedtak.

Ikke vurdert

Kommuneadvokat Knut Erik Harjang i Sortland kan vurdere lovligheten av vedtak i kommunale organer, hvis han blir bedt om det.

Han har ikke vurdert vedtaket gjort i formannskapet forrige uke. I tillegg kan vedtaket kreves gjennomgått av fylkesmannen. Det skjer ikke uten videre, ifølge Harjang.

– Det gjøres på forespørsel. Vilkårene for lovlighetskontroll må være oppfylt.

Et av vilkårene er blant annet at tre eller flere kommunestyerepresentanter krever det. Men kommunestyret har uansett anledning til både å forkaste vedtaket fra formannskapet, stadfeste det eller kreve det gjennomgått.

– Det er kommunestyret som bestemmer. Det er de som har delegert myndighet til formannskapet.