Rektor ved Sortland ungdomsskole, Vidar Halvorsen la fram saken i et FAU-møte, der dagens ordning med mobilbruk blant elever ble drøftet.

Slik ordningen er i dag heter det i ordensreglementet at mobiltelefon ikke skal brukes i undervisningstida, men elevene står fritt til å bruke mobilen utenom dette.

Erfaringer med den nåværende ordningen er at den ikke fungerer som tilsiktet, og fri bruk av mobiltelefon fører til en rekke utfordringer og ulemper, opplyser rektoren.

Opptatt av mobilen - ikke hverandre

Med dagens ordning skal elevene sette mobiler i kassetter i klasserommet. Dette skaper en del uro da noen elever ikke vil følge reglene, og fører til ekstra tidsbruk og diskusjoner mellom lærer og elev.

Interaksjonen mellom elevene blir også dårligere på grunn av mobilbruken.

– Bruk av mobilene i pauser fører til at mange elever er opptatt med å kommunisere på mobilen i stedet for hverandre. Det skapes situasjoner der noen føler seg utenfor, skriver rektoren som også peker på at det forekommer mobbing, krenkelser eller andre uheldige meldinger når mobilen brukes fritt.

Forsking viser at de fleste mobbesaker har spor av digital mobbing.

Han viser også til at meldinger som kommer inn på mobilene er også forstyrrende i forhold til elevenes konsentrasjon i undervisningstiden.

Alvorlige utfordringer

Det vises også til at fri bruk av mobiler er en stor belastning på skolens internettforbindelse og hindrer bruk til undervisning.

– En utbygging for å øke PC-tettheten og bruk i undervisning blir fort «spist opp» av omfattende mobilbruk, påpekes det.

– Bruk av mobilkamera kan også føre til at det blir tatt bilder og video som er uønsket og er med på utstøting og krenkelse eller mobbing. I mange tilfeller brytes også norsk lov. Dette er saker som skaper svært mye ubehageligheter, uro og utrygghet.

– Det er til dels alvorlige utfordringer både i forhold til å skape et trykt og godt skolemiljø og som overbelastning av skolens nettkapasitet. Dette er en situasjon som skolens ledelse er pliktig til å vurdere endringer av. Den frie ordningen vi har i dag fungerer ikke slik det var forutsatt, skriver rektoren.

Positive virkninger

Det vises til at flere skoler innfører en form for mobilfri skole og registrerer positive virkninger.

Dette er et alternativ skolens ledelse nå må vurdere, og det legges opp til en demokratisk prosess der elever via elevrådet og foreldrene gjennom foreldreutvalget får være med og drøfte saken.

FAU stiller seg positiv til å prøve ut mobilfri skole, etter at saken ble drøftet forleden.

– Elevrådet inviteres derfor til å gjennomføre en prosess der elevenes syn kommer fram. Dette må gjøres innen utgangen av mai måned, skriver Halvorsen.

Når alle parter har gitt sitt syn på saken, vil den bli behandlet i Samarbeidsutvalget som gjør vedtak. Vedtaket vil bli lagt til grunn for rektors avgjørelse i saken.