Blokken skipsverft ble i fjor pålagt å utarbeide en tiltaksplan for å fjerne masser fra grunnen på verftstomta. Dette kravet har Blokken søkt om utsettelse på, noe de har fått innvilget.

– Bør gjelde alle

Rett før jul i fjor fikk de også varsel om mulig pålegg om utarbeidelse av tiltaksplan for opprydding i sedimenter i Blokken havn. Det ble da foreslått frist 31. oktober, men det er altså ikke gitt noe formelt pålegg.

Dette kravet mener bedriften er urimelig. I et brev til Fylkesmannen i Nordland skriver Blokken: «Blokken Skipsverft opplever en urimelighet i forhold til hvilke verft som har fått miljøpålegg fra fylkesmannen. Dette gjelder både forskjellsbehandling internt i fylket, samt forskjellsbehandling mellom fylkene. Pålegg om oppsamling av spylevann har vært en stor kostnad for verftet.»

Daglig leder og eier Anders Rasmussen ved verftet sa følgende om saken da VOL var på reportasje hos verftet i vinter:

– Vi syns kravet er urimelig. Jeg er enig i at det nok bør gjøres noe for å få fjerna massene, men da må alle bli pålagt det, ikke bare noen verft, sier han.

– Ikke ansvar

Verftet mener det ikke er rett at de som enkeltbedrift skal pålegges å rydde opp i dette.

– Hvis vi skal gjøre utskifting av masser, bruker vi bare penger, det er rene utgifter. Det går svært hardt utover økonomien, sier Rasmussen.

– Syns du ikke dere har et ansvar for å rydde opp etter utslipp som følge av driften?

– Egentlig ikke. Vi har investert masse ressurser i renseanlegg, og renser alt. Det er forurensende masser i fyllinga her, men det er ikke annerledes enn andre fyllinger. Vi har gjort mange tiltak for å gjøre drifta vår mest mulig miljøvennlig, og følger alt av regelverk, sier Rasmussen.

Han påpeker at utslippene det gjelder, ikke var ulovlige da det skjedde. Utslippene skjedde som følge av reparasjonsarbeid på båter ved verftet. Det er altså snakk om vanlig praksis fra virksomheter som Blokken-verftet.

Kostnaden for å fjerne disse massene, kan ifølge Rasmussen komme opp i rundt 100 millioner kroner.

Kan være andre kilder

I sitt svarbrev til Fylkesmannen skriver Blokken blant annet at de reagerer på at Fylkesmannen ikke har tatt stilling til vurdering av ansvarsforhold.

Fylkesmannen skriver i sitt varsel at Blokken skipsverft gjennom sin drift har «en klar tilknytning til den påviste forurensingen. Dette vises tydelig i de undersøkelsene som er gjennomført, både på land og i sjø. Selv om forurensingen også kan tilbakeføres til en rekke andre aktører i havna, er det ingen tvil om at virksomheten har bidratt betydelig. Totalt sett vurderer vi det slik at grunnlager et tilstrekkelig til å rette pålegg om utarbeidelse av tiltaksplan for forurenset sjøbunn til Blokken Skipsverft AS.»

Blokken reagerer på dette.

«Det er viktig at kildene på land, og ev. forurensningsbidrag herfra, kartlegges tilstrekkelig, og vi kan ikke se at dette er verken tenkt på, eller gjennomført, i nødvendig grad her. Eksempelvis må kilder som maritime aktiviteter som småbåthavner, båttrafikk og drivstoffpåfylling, samt kommunale utslipp (kvikksølv) vurderes,» skriver de i sitt svarbrev.

De påpeker videre at det har vært vanlig at mannskap på båter har pirket løs rust og maling fra skroget, vaska båten og spylt oljeholdig vann på havet, og så videre. Oljeholdig vann ble også ofte pumpet fra maskinrommet og ut i sjøen uten rensing, skriver de.«Ovennevnte informasjon viser at forurensning i sedimenter kan ha mange andre kilder enn skipsverft. Dette bør være fokuset fra fylkesmannen på nåværende tidspunkt i saken,» skriver de.