Planen for miljøgata i Stokmarknes sentrum var på høring fram til i slutten av forrige måned. Hovedtrekkene dreier seg om enveiskjøring og eget sykkelfelt i Markedsgata fra Sparebank1 til Rema 1000, store brede fortau og reduksjon i antall parkeringsplasser i samme gate og en ny løsning for torget.

Det er ventet at saken skal opp til politisk behandling før sommeren, men først skal kommuneadministrasjonen gå gjennom det drøye dusinet innspill som kom inn i løpet av høringsperioden.

Dyr, uønsket naturstein

Illustrasjonene laget i forbindelse med planforslaget viser et underlag, både i veibane og på fortau, preget av brostein. Til fortvilelse fra rådet for mennesker med nedsatt funksjonsevne.

– Brostein eller skiferplater er uaktuelt som veidekke i gater, på fortau og på torget, grunnet nedsatt fremkommelighet, spesielt for brukere av rullestol, rullatorer og barnevogner, og også for svaksynte og personer med ustødig gange, lyder den klare talen fra leder Reiulf Ruud som har signert høringsinnspillet på vegne av rådet.

Til dette kan det nevnes at kommunens miljøgatemann, Hans Christian Haakonsen, allerede har nevnt brostein høyt på listen over kostnadene som kan kuttes for å gjøre miljøgata billigere, noe som ganske trolig blir nødvendig. Bare i Markedsgata alene (fortau og bilfelt) er posten for naturstein på over 15 millioner kroner. Videre ønsker rådet å unngå nivåforskjell mellom fortau og kjørefelt.

INNSPILL: Leder Reiulf Ruud og råd for mennesker med nedsatt funksjonsevne har levert innspill om miljøgata.

Vil være med på ny torgplan

Parkeringsdiskusjonen har så langt tatt mesteparten av oppmerksomheten i debatten om framtidens hovedgate på Stokmarknes. Også Hadsels råd for mennesker med nedsatt funksjonsevne er opptatt av bilparkering.

– Behovet for flere parkeringsplasser må ikke gå på bekostning av at det etableres flere parkeringsplasser i miljøgata enn det som ligger i det siste forslaget, men at det ses på andre muligheter, heter det.

Videre tar rådet gjennom flere forslag til orde for bedre tilrettelegging for svaksynte.

I tillegg ber rådet kommunen om å se på torget på nytt.

– Rådet ønsker å være deltakere i utarbeidelsen av et nytt forslag, slik at det kan bli best mulig med hensyn til universell utforming, står det skrevet.