– Det kan bli en tradisjon at vi reiser hit for å delta i Holmenkollstafetten. Men det er ikke tatt noen avgjørelse på om vi skal stille lag i 2019. Jeg registrerer at det er interesse for det. Flere har allerede signalisert at de kan tenke seg flere starter i massemønstringen, sier Erik Rokkerud.

Sosial samling

Han tok seg av startetappen og var en av dem som svettet for Andøya Flystasjon i hovedstaden i helga.

Rokkerud er opptatt av den sosiale betydningen som stafettdeltakelsen og turen har. Oslo-utflukten gir folk på tvers av avdelingene mulighet for å bli bedre kjent med hverandre. De møtes nemlig i en annen setting i Holmenkollstafett-sammenheng enn det som er tilfelle på jobb. De som var i aksjon for Andøya Flystasjon reiste sørover på torsdag og fredag.

Holdt stor fart

Det er som nevnt ikke det sportslige som er det viktigste når 15 kvinner og menn fra Andøya Flystasjon prøver å frakte stafettpinnen fortest mulig fra start til mål.

Spenningsnivået var som vanlig litt høyere enn det bruker å være da de som var med gjorde unna de siste forberedelsene. Det er fast takst at de møtes på Bislett før stafetten. Der venter en liten gjennomgang og «pep-talk»

- Vi deler også ut startnummer og gjør oss litt kjent med området og det som venter. Det er et mål hvert år å slå tidene som er oppnådd tidligere år, sa Rokkerud.

Flystasjonrekord

Han og andværingene kunne i helga glede seg over at det ble satt ny «flystasjonsrekord» ettersom det ble løpt 28 sekunder raskere enn den forrige persen. Martin Grunne og Eirik Dammen satte etapperekorder. De løp fortere på etappe nummer sju og åtte enn det deres forgjengere har gjort.

Grillet etter løpet

Det var fornøyde utøvere som møttes til grilling på en takterrasse etter stafetten. Stemningen ble ikke akkurat dårligere av at de hadde vartet opp med  en god prestasjon og bestenotering.

På «banketten» ble det utvekslet erfaringer og ut på kvelden dro de fleste på byen for å hygge seg. Det markerte avslutningen på en hektisk og innholdsrik dag i landets største by.