I en orienteringssak under onsdagens styremøte i Hurtigrutens hus, informerte daglig leder Marit Nordheim om at seks av årets foreløpige arrangementer i Hurtigrutens hus, samlet sett har hatt gått med 250.000 kroner i minus, men at bunnlinja er positiv og viser et samlet overskudd på 29.844 kroner.

–  Det er en bra øvelse for administrasjonen å se på en slik oversikt. Vi har fokusert på de utgiftene vi ikke ville hatt om vi ikke hadde hatt arrangementene. Det er noen plusser og noen minuser. Vi gleder oss over at det totalt har vært 3.904 deltakere på arrangementene siden januar. Det er veldig bra. Når vi ser på resultatene, er det teaterforestillingene som drar mest publikum hos oss. Men det er også noen arrangementer som har gått med litt for store tap, sa Nordheim.

Mest populært med teater

Mest vellykket inntektsmessig var Rock i Vesterålen i februar, som med sine 740 deltakere totalt dro inn 110.000 kroner. Størst tap hadde konserten med Morten Abel i mars, med 67.520 kroner i minus. De to andre forestillingen som gikk mest i pluss, var teaterforestillingen Folk og Røvere i Kardemommeby med et resultat på 45.000 kroner, og Nyttårskonserten med Stokmarknes musikkforening som hadde 276 betalende og et solid plussresultat på 24.586 kroner.

Færre bookinger?

De to andre forestillingene som gikk med størst tap ved siden av Abel-konserten, var Arnt Hjalmar og Elvis           (- 62.276), og Tusvik og Tønne (-46.600). I tillegg ble det et naturlig tap i forbindelse med at konserten med Vazelina Bilopphøggers ble avlyst.

– Det er veldig fint å få en slik oversikt. Det er bare kaste et øye på underskuddet på 250.000 minus for å forstå at det er viktig å lage en strategi som man tar utgangspunkt i fremover. Ett av spørsmålene er om man har råd til å booke såpass mange store artister innenfor et så kort tidsrom, uttalte styremedlem Anne Margrethe Cameron.

Vil ha retningslinjer

Styreleder i Hurtigrutens hus, Tommy Løveng Hansen, synes også det er viktig å ha en tydelig strategi å arbeide etter med tanke på fremtidige bookinger.

– Styret kommer ikke til å legge seg opp i bookingen av kulturprogrammet. Men at administrasjonen har noen retningslinjer å forholde seg til i forbindelse med bookingen, er nok lurt.  Å booke artister er tøft, fordi det alltid innebærer en risiko. Selv om noen er aldri så populære, kan man ikke vite med sikkerhet at det blir en økonomisk suksess. I tillegg var det uheldig at en forestilling ble avlyst, sier styreleder i Hurtigrutens hus, Tommy Løveng Hansen.

På slutten av møtet diskuterte styret detaljer rundt bookingene, men denne bolken ble lukket for pressen.