I langtidsmeldingen for Forsvaret «Kampkraft og bærekraft» er det beregnet at Andøya flystasjon som beredskapsbase vil koste 2,7 milliarder kroner over 20 år. Dette er det per nå ikke avsatt penger til.

Fredag avgjorde Arbeiderpartiet at man ikke vil snu i spørsmålet om nedleggelse av Andøya flystasjon, men at partiet vil beholde Andøya som en forsterkningsbase for alliert mottak.

Allerede vedtatt

– Det vi går inn for er en forsterkningsbase for alliert mottak. En forsterkningsbase har et annet omfang til en lavere kostnad enn det en beredskapsbase har. Kjernen er fortsatt å ha en operativ flystripe på Andøya, sa Ap-leder Jonas Gahr Støre til VOL fredag.

Stortinget har allerede varslet at det skal være en operativ flystripe på Andenes. I merknadene til vedtaket fra november 2016 står følgende:

– Komiteen ber regjeringen vurdere Andøya test Centers eventuelle infrastrukturbehov. Som et minimum må Andøya flyplass opprettholdes også etter 2020, med en rullebanelengde som gjør det mulig for ATC å basere sin drift på at store fly fortsatt kan lande på Andøya.

Frigjøring av arealer

Arbeiderpartiet var selv med på å utarbeide en merknad om at arealene ved Andøya flystasjon skal frigjøres.

– Flertallet merker seg at nedleggelsen av flystasjonen kan gi muligheter både gjennom frigjøring av arealer for kommunen og gjennom muligheter for alternativ verdiskapende virksomhet i fasilitetene som fraflyttes av Forsvaret, lyder merknaden fra Høyre, Fremskrittspartiet og Arbeiderpartiet.

Forsvaret ønsker mer

Både Arbeiderpartiets forslag om beredskapsbase og merknaden om frigjøring av arealer, er imidlertid på kollisjonskurs med de behov som Forsvaret selv skisserer i et brev som Forsvaret har sendt til Forsvarsdepartementet.

Det var Klassekampen som først omtalte brevet fredag. Også VOL har nå fått innsyn i brevet.

– De operative behovene omfatter i prinsippet hele dagens operative infrastruktur, og på grunn av de korte beredskapstidene for allierte forsterkningsstyrker må klartiden for infrastrukturen også være kortere enn det som er tilfelle i dag, står det i brevet.

Det betyr at Forsvaret vil beholde alle bygg og flater som i dag er i bruk, og at man ikke ønsker å frigi noe av dette til etablering av ny næringsvirksomhet innenfor området som i dag er Andøya flystasjon.

Kommunen må ta hensyn

Forsvaret går også lengre, og ber departementet sørge for at Andøy kommune ikke lager planer for bruk av infrastrukturen ved Andøya flystasjon.

– Det er avgjørende at disse forhold kommuniseres tydelig til FD og Andøy kommune slik at kommunen ikke legger opp til en kommuneplan som ikke tar høyde for allierte operative behov, heter det i brevet.

Vil ikke kommentere

Forsvaret bekrefter at det pågår en prosess, men vil ikke kommentere enkeltheter i denne.

– Det pågår nå et arbeid rundt bruken av baser/infrastruktur knyttet til beredskap og alliert forsterkning. Sjef FOH har i denne sammenheng gitt sine innspill til Forsvarssjefen og saken er nå til behandling i Forsvarsdepartementet. Vi kan ikke kommentere enkeltheter i dette arbeidet, sier oberstløytnant Ivar Moen til NRK. Han er kommunikasjonssjef ved Forsvarets operative hovedkvarter.

I en epost til VOL i mars, uttalte major Brynjar Stordal at Forsvaret har større behov enn det man har penger til.

– Hvor mye av arealene, og hvilken infrastruktur som fortsatt skal være tilgjengelig etter at stasjonen legges ned er ikke bare et operativt spørsmål, men også et kostnadsspørsmål som blir kommunisert til Forsvarssjefen. Fellesoperativ styrkesjef vil nok alltid se et større behov for både styrker og infrastruktur enn det forsvarssjefen har penger til, derfor er dette harde prioriteringer som legges til forsvarssjefen, skriver Stordal.

Statsbudsjettet

Forsvarsminister Frank Bakke-Jensen har varslet at man vil legge frem en sak om basekonsept for mottak av allierte styrker i forbindelse med statsbudsjettet til høsten.