Den 25. oktober 2016, påla Mattilsynets avdeling for Troms, Nordlaks å gjennomføre tiltak innen 3. november 2016 for å få mengden lakselus under gjeldende lusegrense. Pålegget gjaldt to anlegg i Troms. Samtidig som pålegget ble gitt, ble det vedtatt å ilegge Nordlaks ei løpende dagmulkt (tvangsmulkt) dersom ikke pålegget var gjennomført innen fristen 3. november.

Nå har altså Nordlaks fått medhold i saken. I domslutningen heter det at tvangsmulkten som Nordlaks ble pålagt, er ugyldig.

Staten v/Næring-fiskeridepartementet må betale Nordlaks Oppdrett AS kr. 1,7 millioner, med tillegg at morarenter fra 25.august og til betaling skjer.

I tillegg må Staten betale saksomkostningene til Nordlaks, som lyder på 315.188 kroner.

Kunne ikke etterkomme pålegg

Det legges til grunn for avgjørelsen at Nordlaks hadde oppfylt lusegrensen ved anlegget på Skøyen med god margin under hele produksjonssyklusen frem til uke 39 i uke 16.

Mot slutten av den uken ble det en betydelig økning av antallet lakselus

Retten konkluderer med at Nordlaks ikke hadde mulighet til å etterkomme pålegget om å etterleve luseforskriften for lokaliteten Skøyen innen fastsatt frist. Vedtaket blir av den grunn ugyldig, ifølge retten.

Fikk for kort frist

Et av sakens kjerneområder var hvor vidt Nordlaks hadde tilstrekkelig med tid til å iverksette tiltak for å etterkomme pålegget fra Mattilsynet. I rettens vurdering heter det at Mattilsynet har forsømt sin plikt til å utrede saksforholdet forsvarlig før vedtak i saken ble tatt.

Det er for fastsettelse av fristen ikke vurdert hvilke muligheter NO hadde for å gjennomføre tiltaket innen fristen. Det ble ikke innhentet nødvendig informasjon for å vurdering av en realistisk frist. Det ble ikke gitt noen begrunnelse for den fastsatte fristen, var en av påstandene fra Nordlaks.

Uklare forhold

Retten har videre vurdert det slik at Mattilsynets retningslinjer for vedtak om etterlevelse av lusegrensene, forutsetter at fristen for gjennomføring av tiltak skal vurderes og eventuelt justeres etter innspill til forhåndsvarsel.

I forbindelse med vurderingen om Nordlaks hadde nok tid til å oppfylle kravet for å få ned luseforekomsten innen ni døgn, mener retten at det er uklart hvilke forhold Mattilsynet la til grunn da fristen ble bestemt.

Mattilsynet har i ettertid anført at det var lagt til grunn opplysning fra Nordlaks om at forsert utslakting var iverksatt før vedtaket ble avsagt. Det er i denne sammenheng vist til tilbakemelding fra Nordlaks datert 20.10.2016. Dette dokumentet er ikke lagt fram i saken. Retten kan derfor ikke vurdere eventuelle opplysninger om tiltak i nevnte dokument. Det er grunn til å tro at Mattilsynet har lagt til grunn et uriktige faktum, heter det i vurderingen.

Mener Mattilsynet hadde info

Retten mener at Mattilsynet hadde nødvendige opplysninger om biomassen ved slakteriet på Skøyen, og at den var angitt i forhåndsvarselet og lagt til grunn for beregningen av tvangsmulkten.

Under saken anførte Mattilsynet at to døgn med sulting før transport til slakteri, ville være tilstrekkelig. Ifølge rettens vurdering står dette i strid med det som ble opplyst fra Mattilsynet lokalt, hvor det opplysningen var at det ble lagt til grunn transport på mellom fire og seks dager.

Opplysningen om at det vil være tilstrekkelig med sulting i to dager før transport, er innhentet i tilknytning til at saken sto for retten. Denne opplysningen kan derfor ikke ha vært førende for vedtaket, skriver retten.

I sin konklusjon sier retten at Nordlaks ikke hadde mulighet til å etterkomme pålegget om å etterleve luseforskriften for lokaliteten Skøyen innen den fastsatte frist, og erklærer dermed vedtaket om tvangsmulkt som ugyldig.