Den første rettssaken handlet om en skade på den såkalte Nato-kaia på Andenes etter at ei stor lekter slet seg under en storm 3. november i fjor.

Skaden var på totalt 4,5 millioner kroner. Kaia er eid av staten ved Forsvarsdepartementet, og da man ikke ble enige om hvem som hadde ansvaret for skaden gikk FD til sak mot Alf Brekken og Sønner AS, If skadeforsikring, Miljøstein Shipping AS og rederiet Polar Tugs AS.

I januar i år endte saken med et forlik, der de saksøkte betaler 2,75 millioner kroner i erstatning til FD.

Nå må Alf Brekken og Sønner AS, Polar Tugs AS (fra Dønna) og If Skadeforsikring møte i retten på nytt, denne gang saksøkt av staten ved Samferdselsdepartementet. I tillegg er firmaet Sjøteknikk AS saksøkt. Dette firmaet eies av Runar Brekken, som er styreleder i Alf Brekken og Sønner AS.

To forhold

Rettssaken handler om to forhold knyttet et oppdrag med utbedring av stormskader på moloene som beskytter Andenes havn. Skadene skjedde vinteren 2014.

– Det er stormskadene på Børingmoloen og Skarvbarrmoloen som utbedres i det prosjektet som nå pågår. Arbeidene skal være ferdig 3. november, så det gjenstår kun kort tid før alt skal være ferdig. Entreprenøren sier at de er i rute med tanke på å rekke fristen, sa Atle Rønning i Kystverket til Andøyposten 30. oktober i 2014.

Slik skulle det ikke gå. For Kystverket valgte etter hvert å heve kontrakten. Nå saksøker staten Alf Brekken og Sønner AS for å få erstatning.

– Krav mot Alf Brekken (ABS) knyttet til et entrepriseoppdrag i Andenes havn for staten ved Kystverket. Her krever Kystverket erstatning/prisavslag på grunn av mangler ved arbeidet ABS utførte. Kystverket hevet denne kontrakten på grunn av manglene, skriver Håvard H. Holdø hos Regjeringsadvokaten i en epost til VOL.

Det andre punktet i rettssaken, er at det i forbindelse med arbeidene skal ha oppstått skade på et seilingsmerke i havna på Andenes.

– Et erstatningskrav mot ABS og de andre partene for en skade som ble påført et seilingsmerke i Andenes havn under utføring av entrepriseoppdraget, skriver Holdø om dette punktet.

Ikke fullført

Arbeidene som Alf Brekken og Sønner AS skulle utføre involverte blant annet plassering av 700 steinblokker på de to moloene. Dårlig vær skapte utfordringer for entreprenøren, blant annet da den store lekteren med steinblokkene skulle taues til Skarvbarrmoloen.

Kystverket valgte imidlertid ikke å hente inn en ny entreprenør til jobben etter at kontrakten ble hevet.

– Vi valgte å ikke gjøre dette. Arbeidene er dermed ikke fullført, sier Fridtjof Wangsvik, som er regiondirektør i Kystverket.

Ikke kontakt

VOL har forsøkt å få kontakt med Alf Brekken og Sønners advokat, uten å lykkes med det.