Totalt vil Lomheim bruke 150.000 kroner på et forstudie for å se om det er grunnlag for å starte opp med sightseeing-turer med luftskip fra Andøya.

– Dette forstudiet vil vurdere om det er markedsgrunnlag, nødvendig infrastruktur og interesse i lokal reiselivsnæring for å samarbeide med Jotneskip på Andøya, skriver Lomheim i søknaden til omstillingsorganisasjonen Samskap.

12 passasjerer

Jotneskip AS planlegger å bruke et luftskip med plass til 12 passasjerer. Det skal være svært stillegående og miljøvennlig. Det har en marsjfart 50 til 70 kilometer i timen og en toppfart på 100 kilometer i timen.

LUFTSKIPSBASE Dette kan bli et vanlig syn på Andøya dersom Jotneskip AS etablerer seg med luftskip i kommunen. Foto: Luftschiffseiten.de

Man ser også for seg at luftskipet kan brukes til andre ting, som for eksempel overvåking, til å frakte passasjerer på kortbanenettet og nordlyssafari.

Overvåking

– Et av Luftskipets tradisjonelle bruksområder er innen overvåkning. Der tilfører luftskip en form for overvåkning som andre overvåkningstyper i dag gjør enten utilstrekkelig eller mye dyrere. Luftskip er derfor mye benyttet som et ekstra verktøy innen overvåkning av Amerikanske forsvaret. Andøy er stedet der en slik kunde ønsker å være. Også innen fiske og overvåkning vil Andøya med luftskipet trolig gi flere fordeler, heter det forretningskonseptet.

– Unikt og attraktivt sted

Man peker også på at Andøya kan ha nødvendig infrastruktur for å lagre luftskipet innendørs under de verste vinterstormene og at den planlagte pilotutdanning på Andøya gir muligheter for å rekruttere fagfolk.

– Vår etablering av en base på Andøya tar sikte på å bringe sammen en rekke ulike aktører, institusjoner og enkeltpersoner både nasjonalt og internasjonalt, for å ta del i denne utviklingen. I den sammenheng fremstår Andøya som et unikt og attraktivt sted, heter det i forretningskonseptet.