I vedtaket om konsesjon fra Nordlandssykehuset på Stokmarknes, viser Luftfartsverket til at det allerede i 2011 ble vedtatt at det skulle være helikopterplass tilknyttet sykehuset. Til nå har det ikke vært en godkjent helikopterplass ved sykehuset, men helikoptre har fram til nå landet på parkeringsplassen utenfor akuttmottaket når det har vært behov for det.

Nordlandssykehuset har avsatt penger til etableringen av helikopterlandingsplassen. Sykehuset mener at etableringen vil bidra til å sikre et optimalt tilbud samt sikre rask og effektiv behandling av svært dårlige pasienter. Landingsplassen vil også brukes til mottak av skadde pasienter.

Privat for sykehuset

Landingsplassen skal være til privat bruk, det vil si til bruk for sykehuset. Annen trafikk vil med andre ord ikke få tillatelse til å lande ved sykehuset. Plassen skal være åpen hele døgnet, året rundt, og vil etter beregninger ha 52 operasjoner med landing og avgang i året.

I 80 prosent av oppdragene vil helikoptertypen HK 145 brukes. For de resterende 20 prosentene vil helikopteret AW 101 brukes.

Reagerte på støyproblemer

I prosessen fram til at konsesjonen nå er innvilget av Luftfartstilsynet, var Fylkesmannen i Nordland opptatt av støyproblematikk for en barnehage i nærheten, og ønsket endring av retningen for inn- og utflyvning som helikoptrene skulle bruke. Dette er det tatt hensyn til i konsesjonen, etter at 333-skvadronen i Bodø har uttalt at det ikke er mulig å endre på å dette, bortsett fra noen graders vridning for å redusere støyen over barnehagen, som ligger sør for landingsplassen.

Luftfartstilsynet har brukt forskriften om konsesjon for landingsplasser for å gi tillatelsen. Der heter det at konsesjon kan gis for «Å sikre en samfunnstjenlig luftfart og en hensiktsmessig disponering av arealer, og at vurderingen av konsesjonssøknader skjer ut fra hensynet til miljø, helse, flysikkerhet, næringsinteresser, reguleringsplan, kulturlandskap, samt hensynet til regional utvikling og bosetting.»

Forståelse for landingsplass

Etter luftfartslovens hovedregel om konsesjon kan det ikke gis tillatelse i strid med vedtatte arealplaner etter plan- og bygningsloven, så sant ikke vedkommende plan- og bygningsmyndighet samtykker til ferdigbehandling av konsesjonssøknaden. Det har vertskommunen Hadsel gjort, ved å vise til at det har vært en klar forståelse for at alle moderne etableringer av sykehus i dag har anlegg for mottak av pasienter med helikopter i akutt nærhet av sykehus. Samtidig er området som skal brukes ikke regulert som helikopterlandingsplass.

Skepsis fra Fylkesmannen

Fylkesmannen har uttrykt skepsis til at et område som er regulert til offentlig institusjon skal kunne inneha landingsplass for helikopter uten at dette klart fremgår av arealplanen. Fylkesmannen hevder at helikopterplassen ikke var et tema under behandlingen av reguleringsplanen. Kommunen hevder på sin side at dette ikke var ansett å være nødvendig, men tvert imot måtte være innforstått når det var snakk om å bygge et moderne sykehus på stedet.

Strider ikke med reguleringsplan

– Luftfartstilsynet har forståelse for Fylkesmannens påpekning, men er i større grad enig i kommunens kommentar om at muligheten for å lande med helikopter naturlig må anses å være innforstått når det skal anlegges sykehus. Vi vektlegger at det fremgår av reguleringsplanen at det blant annet skulle bygges et sykehus på området. Selv om det med fordel kunne ha fremgått av regulerings-/arealplan at helikopterplass inngikk i planene, så anser ikke Luftfartstilsynet etter dette at anleggelse av helikopterplass vil være i strid med gjeldende arealplan, heter det i konsesjonsbrevet til sykehuset.

Uheldig nær barnehagen

– Luftfartstilsynet meiner at det er uheldig at en av de foreslåtte flytraseene går såpass tett over barnehagen sørøst for landingsplassen. Luftfartstilsynet har bedt søker vurdere muligheten for å flytte inn- og utflyvningstraseene med tanke på denne problematikken. Ut fra tilbakemeldingene forstår vi det slik at en endring av nordgående trase vil være lite gunstig, ettersom dette vil ramme øvrig støyfølsom bebyggelse. Den sørgående traseen kan imidlertid vris et stykke mot vest, i og med at det ikke er et absolutt krav at motgående traseer har 180 graders separasjon fra senterlinjene. Luftfartstilsynet vil således stille som krav at sørgående inn- og utflyvningstrase vris så langt som mulig mot vest før den bøyer av østover, for å redusere støyen for barnehagen som ligger nær traseen, skriver juridisk direktør Nina B. Vindvik i Luftfartstilsynet til Nordlandssykehuset.

Har fått navn

Landingsplassen har også fått navn: Stokmarknes helikopterplass, Nordlandssykehuset. Dette er i tråd med konsesjonsforskriften; der det går fram at offisielt navn på landingsplassen skal bestå av tre elementer der det første skal være nærmeste by eller tettsted. Det andre elementet er enten lufthavn, flyplass, helikopterplass eller sjøflyplass. Det tredje elementet skal angi et lokalt stedsnavn som kan benyttes blant annet som kallesignal.

– Luftfartstilsynet har kommet frem til at det er i tråd med allmenne hensyn å gi konsesjon til å etablere, drive og inneha den omsøkte landingsplassen, skriver Luftfartstilsynet i konsesjonsbrevet til Nordlandssykehuset.

Begrensninger

Luftfartstilsynet vil i konsesjonsvilkårene sette begrensninger på antall flybevegelser i tråd med det sykehuset har søkt om. Det kreves også at sørgående inn- og utflygningstrase vris så langt vest som mulig, uten at dette kommer i strid med krav for teknisk/operativ godkjenning, eller påfører omgivelsene en større grad av støyplager.

Konsesjonen skal gjelde i 10 år, fram til 1. juli 2018. Luftfartstilsynet tar kroner 35.200 i gebyr for å behandle søknaden.